Kompiuteriniai žaidimai

Xbox dvidešimtmetis: kaip ši konsolė pakeitė žaidimų industriją

2021-11-11

Viena populiariausių žaidimų konsolių pasaulyje Xbox šiemet mini ypatingą sukaktį. Prieš dvidešimt metų, 2001 m. pabaigoje pasirodė pirmasis originalusis Xbox – Microsoft žingsnis į žaidimų pasaulį. Nereikia nė sakyti, kad jis buvo itin sėkmingas. Konsolė labai greitai sulaukė milžiniško žaidėjų susidomėjimo. Skaičiuojama, kad jų iš viso buvo parduota net 24 milijonai. Dar geriau sekėsi vėlesnėms jos versijoms. Xbox 360 parduota 84 mln., o Xbox One – 51 mln. vienetų. Tačiau dar svarbesnė už verslo rezultatus yra kultūrinė konsolės įtaka. Nuo pačių pradžių Xbox varžėsi su PlayStation. Kaip dažniausiai ir nutinka, konkurencija buvo visiems į naudą. Siekdama būti geriausia, Xbox žaidėjams pristatė daugybę klasika tapusių žaidimų, taip pat ir būdų kaip žaisti. Dvidešimtmečio proga verta prisiminti, kaip Xbox pakeitė žaidimų istoriją. 

Xbox startas: nuo ko viskas prasidėjo

Žaidimai ir Microsoft niekada nebuvo per daug toli vienas nuo kito. Ir kaip galėtų? Windows kompiuteriai juk nuo pat pasirodymo buvo vienas populiariausių žaidėjų pasirinkimų. Visa tai vyko dešimtajame dešimtmetyje – laikais, kai žaidimai dar tebuvo gana nišinė pramoga, o industrija nė iš tolo nepriminė tos gigantės, kuria yra tapusi šiandien. Visgi Microsoft matė potencialą ir ėmė pamažu galvoti apie įrenginį, skirtą būtent žaidimams, t. y. konsolę. Pirmosios rimtos kalbos apie tokį projektą pradėjo sklisti 1998 m. Tais metais po susitikimo su pačiu Bill‘u Gates‘u buvo sukurta DirectX Box pavadinimą gavusi iniciatyvinė grupelė. Jai ir skirta užduotis sukurti konsolę, kurios vidinė architektūra primintų asmeninių kompiuterių, ir kuri savo galia galėtų konkuruoti su tuometinių industrijos lyderiu PlayStation 2. Vos po poros metų, per kasmetinį renginį Game Developers Conference B. Gates‘as nuo scenos visiems oficialiai pranešė, kad kitąmet (t. y. 2001 m.) prekyboje pasirodys pirmoji Microsoft konsolė. Publikos dėmesį akimirksniu prikaustė žadamos techninės savybės, potencialas žaisti online, taip pat naudoti Xbox ir, pavyzdžiui, filmams žiūrėti. 

Xbox ir Halo sąjunga

Žinoma, iki pasirodant Xbox, buvo ir nemažai skeptikų, abejojusių, ar konsolė nebus viso labo šiek tiek formą pakeitęs asmeninis kompiuteris. Kitaip tariant, jie kvestionavo Microsoft pasiryžimą visa galva nerti į žaidimų pasaulį. Viską pakeitė viena kūrėjų komandos pažintis. Ne su kuo kitu, o su Bungie Studios atstovais. Kuo jie užsiėmė? Ogi buvo sukūrę trečiojo asmens šaudyklę Halo: Combat Evolved. Kas įvyko toliau – jau istorija. Microsoft už 30 mln. dolerių perpirko studiją ir nutarė Halo paversti pirmojo asmens šaudykle, kad ši maksimaliai gerai išnaudotų konsolės technologinį potencialą. Tai buvo itin svarbus sprendimas – Xbox taip gavo vizitine kortele tapusį žaidimą, dėl kurio milijonai žaidėjų ir pradėjo domėtis naujuoju produktu. Be Halo serijos Xbox iki pat šiol sunku įsivaizduoti. Šie du pavadinimai tapo kone sinonimais. Šios sąjungos sėkmę puikiai iliustruoja ir skaičiai. Xbox JAV prekyboje pasirodė 2001 m. lapkričio viduryje. Vos per kelias savaites buvo parduotas pirmasis milijonas konsolių. Halo lentynas pasiekė tuo pačiu metu ir buvo prieinamas išskirtinai Xbox savininkams. Vos per kelis mėnesius parduota daugiau nei milijonas jo kopijų. Dabar tai gal ir neatrodo tiek daug, bet tuo metu tai buvo visiškas rekordas – milijono riba atrodė praktiškai neįveikiama. 

Svarbus žingsnis pirmyn – Xbox Live startas

Tūkstantmečio pradžia žaidimų industrijai buvo labai įdomus laikotarpis. Konsolių karai tuo metu buvo ypač intensyvūs. Xbox turėjo konkuruoti ne tik su populiariausia visų laikų konsole PlayStation 2 (daugiau nei 155 mln. parduotų vienetų), bet ir Nintedo Game Cube. Varžybos buvo tokios aršios, kad Microsoft netgi gerokai numušė konsolės kainą – iki 199 dolerių. Tai buvo praktiškai savikaina – toks stiprus buvo noras įsitvirtinti rinkoje. Rizika pasiteisino. Iš viso parduota 25 mln. Xbox‘ų, pirmam kartui – puikus rezultatas. Įtvirtinusi savo pozicijas, Microsoft galėjo žengti kitą žingsnį. 2002 m. pabaigoje kompanija pradėjo testuoti vieną svarbiausių savo produktų – Xbox Live. Tai buvo analogų neturėjusi žaidimų online sistema. Nieko panašaus konsolių savininkai dar nebuvo patyrę – sistema leido jiems žaisti su žmonėmis iš viso pasaulio. Pradėjo formuotis unikali bendruomenė. Be to, Xbox Live suteikė galimybę žaidimus ir kitą turinį parsisiųsti skaitmeniniu formatu. Vos per pirmą savaitę sistemoje užsiregistravo per 150 tūkst. žmonių. Šis skaičius augo eksponentiškai. Per beveik du dešimtmečius Xbox Live (šiandien žinoma kaip Xbox Network) nuolat evoliucionavo ir tapo elementu, bet kurio ši konsolė tiesiog neįsivaizduojama. 

Kitas Xbox etapas – Xbox 360

Dar vienu Xbox sėkmės įrodymu tapo ir 2004 m. pasirodęs Halo 2. Vos per vieną parą buvo parduota net pustrečio milijono kopijų. Tai buvo sėkmingiausias produkto paleidimas bet kokios pramogų industrijos istorijoje. Siekdama nepamesti šios sėkmės bangos, Microsoft gana greitai (metais anksčiau nei PlayStation) pristatė ir naujos kartos konsolę – Xbox 360. Naujoji versija buvo dar populiaresnė nei originalusis Xbox. Skaičiuojama, kad iš viso parduota daugiau nei 84 mln. šių konsolių. Po kelerių metų Xbox 360 savininkams pristatyta dar viena labai svarbi naujiena – sistema, geriausiai žinoma Kinect vardu. Šis priedas pasiūlė naują būdą valdyti konsoles ir su jomis bendrauti. Sistema, atpažinusi žaidėjo gestus bei judesius, perkeldavo jį į virtualią erdvę. Kinect milijonams žmonių, iki tol neturėjusių daug bendro su žaidimais, atvėrė duris į jų pasaulį. Kiek vėliau pristatytos dar dvi naujovės, dėl kurių Xbox 360 tapo daugiau nei vien konsole – Xbox Music ir Xbox Video, skirti atitinkamai muzikai klausyti ir video turiniui. 

Xbox dabartis ir ateitis

Xbox 360 padėjo Microsoft dar labiau įsitvirtinti žaidimų industrijoje ir tapti svarbia jos madų diktuotoja. Po to pasirodžiusi Xbox One sistema toliau tęsė gerąsias tradicijas, o štai praėjusių metų pabaigoje žaidėjus pasiekė naujos kartos Xbox Series X/S. Tai dvi tos pačios konsolės versijos – pagrindinė ir lengviau prieinama, šiek tiek paprastesnė, į kurią žaidimai parsisiunčiami tik skaitmeniniu būdu. Microsoft savo žaidimų departamentui kelia neįtikėtinai ambicingus tikslus. Apsiriboti vien buvimu viena populiariausių žaidimų sistemų pasaulyje nė neketinama. Xbox ateities planai visų pirma susiję su Xbox Game Pass – prenumeratos principu veikiančia paslauga, kuri vartotojams suteiktų galimybę žaisti ką tik norisi, neperkant pačių žaidimų. Microsoft kelia sau uždavinį transformuoti Xbox į milžinišką ekosistemą, kuri nebūtų pririšta prie konkretaus prietaiso. Kompanija skaičiuoja, kad realistiškas tikslas – turėti apie tris milijardus vartotojų. Skamba neįtikėtinai, bet, žinant kaip sparčiai populiarėja žaidimai, ar tikrai nerealistiškai?