Gyvenimo būdas

Twitter pristato Tip Jar: kaip technologijų kompanijos padeda kūrėjams užsidirbti?

2021-05-19

Internetas mus ne juokais išlepino. Jame tiek daug pramoginio, edukacinio, naujienų turinio, kad jo net ieškoti nereikia – labai dažnai jis pats mus susiranda. Seni ir nauji filmai, archyvinė medžiaga, šiuolaikinių kūrėjų turinys… Pavyzdžiui, skaičiuojama, kad vien į YouTube kasdien įkeliama 720 000 valandų naujos medžiagos. Kitaip tariant, tiek, kad ją peržiūrėti nepakaktų viso gyvenimo. O kur dar socialiniai tinklai, podkastai, tinklaraščiai. Kai visko tiek daug, lengva šią gausą priimti kaip savaime suprantamą, ir pamiršti, kad ją kažkas turi sukurti, ir kad šis procesas kainuoja. Galimybė kūrėjams užsidirbti – vis aktualėjanti problema, kurią technologijų platformos bando spręsti. Naujausias pavyzdys – socialinis tinklas Twitter, pristatantis savo Tip Jar funkciją. 

Kaip veikia Twitter Tip Jar

Apie panašų sprendimą Twitter užuominas mėtė jau senokai. Tiesiog nebuvo iki galo aišku, kaip jis iš tikrųjų veiks. Aktyvavus Tip Jar funkciją, vartotojo profilyje atsiras papildomas mygtukas, kurį paspaudę sekėjai galės skirti kūrėjui tam tikrą pinigų sumą. Twitter šį įrankį integravo ir su kitomis platformomis. Pavyzdžiui, „arbatpinigių“ palikti bus galima ir panaudojant trečiųjų šalių sprendimus, tokius kaip Bandcamp, Patreon ar PayPal. Tokio sprendimo Twitter vartotojai jau seniai laukė. Nors socialinis tinklas turi daugiau nei 350 mln. aktyvių vartotojų, monetizacija čia labai sudėtinga, tad jo kūrėjai neišvengiamai turėjo imtis veiksmų, kurie padėtų apsisaugoti nuo potencialaus kūrėjų išsiskirstymo po kitas platformas. Beje, kartu su Tip Jar ruošiama ir dar viena įdomi funkcija – Super Follow. Ji leis tapti „supersekėjais“ ir už 4,99 dolerių per mėnesį gauti prieigą prie papildomų kūrėjo tweet‘ų, fleet‘ų ir kito turinio. 

Paramos kūrėjams platforma Patreon

Be jokios abejonės, žinomiausia paramos kūrėjams platforma šiuo metu yra Patreon. Veikia ji labai paprastu principu. Kūrėjas čia susikuria paskyrą ir pakviečia prie jos prisijungti savo auditoriją. Platforma veikia prenumeratos principu. Tai reiškia, kad tapę kažkieno patronu jūs įsipareigojate kas mėnesį jiems skirti tam tikrą pinigų sumą (prenumeratą, žinoma, bet kada galima nutraukti). Paprastai kūrėjai auditorijai siūlo rinktis iš kelių paramos lygių. Tarkime, skirti galite simbolinę sumą – dolerio ar trijų. Aukščiausias paramos lygis gali siekti ir keliolika. Kuo daugiau pinigų skiriate, tuo daugiau privalumų gaunate. Paprastai tai būna anksčiau pasirodantis ar išskirtinis turinys, informacija apie tai, prie ko kūrėjas dirba dabar, ar net galimybė pačiam įsitraukti į kūrybinį procesą. Panašu, kad toks modelis patinka tiek kūrėjams, tiek auditorijai. Tai patvirtina ir skaičiai. Platforma šiuo metu naudojasi apie 187 000 kūrėjų, kuriuos remia apie 6 mln. patronų – trigubai daugiau nei prieš trejus metus. Pernai Patreon‘e iš viso buvo išdalinta apie milijardą dolerių. 

YouTube Narystės programa

Tikriausiai pastebėjote, kad Patreon‘u naudojasi gana didelė dalis YouTube kūrėjų. Nieko nuostabaus. Statistika rodo, kad kiek daugiau nei ketvirtis šios platformas naudotojų yra būtent video kūrėjai. Be abejo, YouTube ir Google visada nori išvengti trečiųjų šalių kišimosi. Taip ir atsirado YouTube Narystės programa. Tikriausiai pastebėjote, kad kai kurie šio socialinio tinklo kanalai šalia mygtuko „Prenumeruoti“ turi ir dar vieną, pavadintą „Prisijungti“. Šią funkciją YouTube pirmą kartą pristatė prieš trejus metus. Veikia ji labai panašiu principu kaip ir Patreon. YouTube Narystę sunkiau pradėti, bet kiek paprasčiau tęsti. Visų pirma, tokia galimybe susidomėjęs kūrėjas turi tapti YouTube Partner programos dalimi. Taip pat privalu turėti bent 1000 prenumeratorių bei kurti draugišką (kuo mažiau demonetizuotų video) ir ne vaikams skirtą turinį. YouTube patvirtinus paraišką, galima sukurti savo paramos lygius, dalinti auditorijai specialius ženkliukus, rašyti tik rėmėjams skirtas žinutes, rengti privačias gyvas transliacijas bei kurti papildomą turinį. Kanalams, kurie nenori administruoti papildomos paskyros, YouTube Narystė – puikus sprendimas. Tiesa, reikėtų turėti omenyje, kad YouTube pasiima net 30 proc. visos gautos paramos. 

Lietuviškoji programa Contribee

Į paramos kūrėjams platformų rinką pakankamai neseniai žengė ir lietuviai. Contribee pavadintas puslapis savo veikimo principu labiausiai primena Patreon, bet startuolio komanda tikisi tapti lygiaverčiais pastarosios konkurentais, siūlydami didesnį ir lankstesnį paslaugų paketą. Platforma veikia jau aptartu paramos lygių principu – kuo daugiau pinigų skiriate, tuo daugiau papildomo turinio gaunate. Įdomu tai, kad Contribee sugeba pritraukti ne tik video ar podkastų kūrėjus, bet ir rašančius žmones, dizainerius ar netgi gyvūnų prieglaudas. Dar vienas lietuviškos sistemos privalumas tas, kad, skirtingai nei Patreon, čia įmanoma vienkartinė parama. Rėmėjams visai nebūtina tapti prenumeratoriais. Norimą sumą galima skirti be jokių ilgalaikių įsipareigojimų. Galų gale, pačius kūrėjus labiausiai vilioti turėtų tai, kad platforma neima iš jų jokio komisinio mokesčio. Jis priskaičiuojamas rėmėjui skiriant pinigus. Kuo parama didesnė – tuo mokesčio procentas mažesnis. 

Augančios paramos kūrėjams alternatyvos

Apie finansinį įvertinimą internetiniams kūrėjams jau ir taip buvo pakankamai seniai diskutuojama. Kaip ir daugybę kitų procesų, šią diskusiją dar labiau paspartino pandemija. Daugybei kūrėjų, kurių pagrindinė veikla nėra susijusi su internetu, pradingo praktiškai visi pajamų šaltiniai. Jie turėjo ieškoti alternatyvų. Kai kas atidarė savo Patreon, kiti pradėjo podkastus, rengė tiesiogines transliacijas socialiniuose tinkluose. Natūralu, kad kūrėjai pradėjo intensyviau galvoti apie tai, kaip išplėsti monetizacijos galimybes. Daug jų persikėlė į Twitch. Nors ši platforma labiausiai orientuojasi į žaidimų mėgėjus, ją išbando ir kitų sričių kūrėjai. Pavyzdžiui, muzikantai, mokymų vedėjai ar net medžio drožėjai. Turinys čia monetizuojamas žiūrovams tampant prenumeratoriais, t. y. kas mėnesį skiriant po tam tikrą pinigų sumą. Twitch šiuo metu išgyvena tikrą pakilimą. Per pastaruosius dvejus metus reguliarių jo vartotojų skaičius išaugo pustrečio karto. Padėti kūrėjams bando ir jau egzistuojančios platformos. Apple visai neseniai paskelbė apie naują podkastų platformą. Vartotojai čia mokės mėnesinį prenumeratos mokestį, o surinktų pajamų pyragas bus dalinamas kūrėjams. Ko gero, panašių pavyzdžių laikui bėgant pamatysime vis daugiau. Tokių iniciatyvų tikslas vienas: suteikti žmonėms galimybę visiškai atsidėti kūrybinei veiklai.