Verslas

Skaitmeninės revoliucijos istorijos ir pamokos: Kodak pavyzdys

2020 balandžio 29

Daug kalbama apie skaitmenines inovacijas, skaitmenines transformacijas ir jų sukeliamas skaitmenines revoliucijas. Reikia susitaikyti, kad jos neišvengiamos, jos grasina didelėms ir stabilioms organizacijoms, tačiau jos nėra kažkas antžmogiško. O geriausias būdas nustoti jų saugotis – jas pamilti ir skatinti.

Verslo modelių revoliucijos, nors matomos kaip grėsmė, iš tiesų atidaro didesnes rinkas, potencialą – tai yra augimo raktas. Ironiška, bet būtent tie žaidėjai, kurie dažniausiai nukenčia – didžiosios, įsitvirtinusios įmonės turi daugiausiai resursų pasinaudoti šiomis revoliucijomis.

Kodėl reikia išnaudoti skaitmeninę revoliuciją dabar?

Karantinas tam yra ir nepalankus laikas, nes yra didesnių gaisrų, bet kartu ir gera proga – šoko terapija priverčia į dalykus žvelgti kitomis akimis ir pergalvoti veiklos, verslo modelius. Jeigu laivas dar vis plaukia, nereikėtų laukti, kol horizonte pasimatys juodi debesys ir žaibai – skaitmeninės revoliucijos audros keliauja greitai, nukelia stogus, apverčia laivus ir rauna medžius.

„Skatinkite inovacijų kultūrą“, „Digital first“, „Pasodinkite IT į vairuotojo krėslą“ – skambūs, teisingi, tačiau abstraktūs lozungai, menkai padedantys, kai reikia nustatyti konkrečią kryptį ramiu oru, ir nebe savalaikiai, kai dangus maišosi su žeme.

Bene geriausiai – mokytis iš istorijų. Pradėkime nuo pirmosios – „Kodak“ ir kaip inovacijos suvalgė jų išradėjus, netinkamai suvokusius, kokią naudą jų verslas neša vartotojams.

Kodak išradimas, kurį įmonės vadovybė pasirinko ignoruoti

Fotografijos ikona daugiau nei 100 metų buvusi „Kodak“ (formaliai „Eastman Kodak Company“) dabar bene labiausiai žinoma kaip liūdna istorija kompanijos, išradusios skaitmeninį fotoaparatą, kuri vienaip ar kitaip „Kodak“ ir atvedė iki bankroto.

Steve‘as Sassonas, „Kodak“ inžinierius 1975 metais sukūręs pirmąjį skaitmeninį fotoaparatą, 2008 metais „The New York Times“ yra prisiminęs vadovybės reakciją: „Tai gražu, bet niekam apie tai nepasakok“, nes fotoaparatas nenaudojo juostelių – pagrindinio „Kodak“ produkto ir verslo.

Kodak pamiršo savo įkūrėjo verslo principus

Kaip „Forbes“ rašė Chunka Mui, knygų apie inovacijas ir lyderystę autorius, kiek vėliau, 1981 metais, kai „Sony“ pristatė pirmąją elektroninę kamerą, „Kodak“ paskatinta vieno didžiausių savo fotolaboratorijų partnerių, atliko išsamų tyrimą, siekdama išsiaiškinti galimą skaitmeninės fotografijos įtaką. Tyrimas išryškino dvi žinias, kaip dažniausiai – gerą ir blogą. Blogoji žinia buvo ta, kad skaitmeninė fotografija turi potencialo pakeisti įsigalėjusį „Kodak“ fotografijos juostelių verslą. Geroji – kad tai užtruks ir „Kodak“ turi bene 10 metų tam pasiruošti.

Kaip vėliau pasirodė, tyrimo rezultatai labai tiksliai prognozavo tiek pačią tendenciją, tiek laikotarpį.

Problema, Ch. Mui teigimu – vadovybė padarė klaidą, kurios iki tol du kartus išvengė kompanijos įkūrėjas George‘as Eastmanas: kai jis atsisakė pelningo foto plokštelių verslo vardan foto juostelių, ir kai investavo į spalvotų juostelių verslą, nors jos tuo metu buvo ir gerokai prastesnės nei juodai baltos, kuriose dominavo „Kodak“.

Daryti „kažką“ ar daryti teisingai?

Vis tik, „Kodak“ vadovybė nesėdėjo sudėjusi rankų. Kaip „Harvard Business Review“ rašė Scottas D. Anthony, strategijos konsultacijų įmonės „Innosight“ vyresnysis partneris, vienas dalykas yra aptikus kažką, ką nors padaryti su tuo atradimu, kita vertus – yra didelis skirtumas tarp „kažką daryti“ ir „daryti teisingus žingsnius“. 

„Kodak“ į skaitmeninę fotografiją investavo milijardus. 1986 metais ji pirmoji pagamino 1 mln. taškų raiškos skaitmeninį fotoaparatą, pirmoji pristatė veidrodinį skaitmeninį fotoaparatą. 2001 metais, dar gerokai prieš tai, kai Markas Zuckerbergas parašė pirmąsias „Facebook“ kodo eilutes, įsigijo „Ofoto“ – dalinimosi nuotraukomis platformą.

Kokias klaidas padarė Kodak savo strategijoje?

Regis, „Kodak“ visur buvo priekyje, tačiau esminė problema pasirodė, kad ji prioretizavo savo foto medžiagų verslą, mėgindama su skaitmenine fotografija paskatinti žmones spausdinti daugiau nuotraukų. Beje, tokiu keliu ėjo ne ji vienintelė – „Hewlett-Packard“ taip pat buvo viena iš pakeleivių.

Anot S. Anthony, „Kodak“, kuri sukūrė ikoninį „Kodak moments“ devizą, akcentuojantį gyvenimo akimirkas, pamiršo, kokia jos verslo prasmė. Jeigu ji būtų sekusi nusipirktos „Ofoto“ šūkiu „Dalinkitės prisiminimais, dalinkitės gyvenimu“, galbūt būtų prisiminusi, kad jos verslas savo esme padėjo žmonėms dalintis savo gyvenimo akimirkomis. Ir būtų ta, kuri sukūrė ar įsigijo „Instagram“.

Fotojuostelės, fotoaparatai – skaitmeniniai ar analoginiai, spausdintos nuotraukos ar „Instagram“, „Facebook“ – tai tik būdai pasidalinti užfiksuotomis emocijomis, įvykiais.

Ką vartotojui suteikia jūsų verslas?

Taigi, pirmoji pamoka – atsakykite atvirai, koks jūsų verslas. Tačiau atsakydami, žvelkite iš vartotojo, kliento perspektyvos – kaip jūsų verslas palengvina ar praturtina jų gyvenimą, veiklą. Kokias problemas sprendžia, kokią vertę sukuria? Labai gali būti, kad šis klausimas jau senokai atsakytas – jūsų organizacijos misijoje.