Gyvenimo būdas

Fanų amžius: kaip internetas padeda išgelbėti mūsų mylimus serialus

2019-08-30

Dar ne taip seniai televizija veikė pagal labai aiškias, cikliškas taisykles. Naujas sezonas prasidėdavo rudenį. Su juo būdavo pristatomi ir nauji serialai. Jie gaudavo kelis mėnesius įsitvirtinti tinklelyje, surasti savo auditoriją. Jeigu reitingai pateisindavo lūkesčius, apie naujuosius metus serialas būdavo pratęsiamas kitam sezonui. Jeigu ne, jis būdavo nutraukiamas. Tinklelyje atsiradusios skylės būdavo užpildomas naujais produktais. Paprasta, aišku, bet tuo pačiu ir pakankamai žiauru, bei kartais kiek skubota. Tačiau tada į žaidimą įsitraukė internetas. Jis tapo įrankiu, pagaliau suteikusiu galimybę auditorijai garsiai ir vieningai pareikšti savo nuomonę. Būtent jo dėka fanai jau sugebėjo nuo nutraukimo išgelbėti ne vieną mėgiamą serialą, o kai kuriuos – kitaip to neišeina apibūdinti – netgi prikelti iš mirusiųjų. Kaip fanai atrodo savo balsą, kokiomis priemonėmis jį reiškia ir kaip tai keičia pramogų pasaulį?

_-41

Įvykusias reikšmingas permainas tinkamai įvertinti galima tik geriau supratus, pagal kokią logiką televizija veikė daugybė metų. Žmonės dažnai klaidingai mano, kad pagrindinis televizijos produktas yra serialai ir laidos. Iš tikrųjų televizija pardavinėja reklamos užsakovams auditoriją ir eterio laiką. Laidos bei serialai paprasčiausiai padeda kiekvieną parduodamą sekundę padaryti kaip įmanoma vertingesne. Kaip pamatuoti ar konkretus pavadinimas atlieka šią funkciją? Be abejo, kad reitingais! Tiesa, pastarieji visada buvo keblus reikalas. Jie juk tiesiog nurodo, kiek žmonių buvo įsijungę vieną ar kitą serialą, bet negali įvertinti nei žiūrovo įsitraukimo lygio, nei to, kaip smarkiai jis jam patinka. Kartais serialai, kurie tarsi ir nerinko didelių minių, iš tikrųjų turėjo labai ištikimų gerbėjų būrį. Tokie vardai, kaip „Firefly“, „Party Down“, „Twin Peaks“ (taip, jis irgi!) ar „Freaks & Geeks“ buvo nutraukti vos po vieno ar dviejų sezonų, bet dėl pasišventusių fanų tapo kultiniais ir iki šiol yra mylimi. Dar daugiau. Tokie, regis, nepavykę serialai dažnai įkvepia jaunąją kūrėjų kartą, bei taip netiesiogiai tebedaro įtaką visai pramogų industrijai.

_2-61

Visgi tie kultiniai serialai ir jų fanai labai ilgai neturėjo kito pasirinkimo, kaip tik išlikti savotiškame pogrindyje – saugoti pamėgto kūrinio atminimą nedidelėse draugų bendruomenėse. Juk kai mėgsti kažką nepopuliaraus, tikrai gali atrodyti, kad tokių keistuolių kaip tu tėra vienas kitas. Tačiau internetas padarė stebuklą – leido fanams surasti vieni kitus. Kažkuria prasme, būtent tokie pogrindyje buvę žmonės buvo tie, kurie pirmieji pamilo skaitmeninę erdvę: dalyvavo forumuose, kūrė puslapius ir t.t. Pamažu jiems atėjo supratimas, kad jų yra gerokai daugiau nei galėjo atrodyti iš pradžių, ir kad tą žmonių masę galima mobilizuoti siekiant realaus pokyčio. Ši galia tapo matoma praėjusio dešimtmečio pradžioje. Kai FOX kanalas 2003 m. pirmojo sezono viduryje nutraukė lūkesčių nepateisinusį kosminį western’ą „Firefly“, fanai nusprendė netylėti. Iš pradžių jie visus nustebino ypač stipriais DVD pardavimais, o tada pradėjo kampaniją už tai, kad serialas atgimtų. Šio tikslo jie nepasiekė, bet visgi išsikovojo filmą. Istorija taip pat buvo pratęsta ir komiksų pavidalu. Tai buvo vienas pirmųjų įrodymų, kad fanai iš tikrųjų įgauna vis stipresnį balsą.

_3-62

„Firefly“ išgelbėti didele dalimi nepavyko ir dėl to, kad jo gerbėjams tiesiog pritrūko greičio. Serialų gamyba – labai brangus ir inertiškas reikalas, tad, kai išardai visą kūrybinį mechanizmą, jį vėl paleisti tampa labai sudėtinga. Visgi fanai jau išmoko savo balsą išreikšti ypatingai operatyviai. Pavyzdžiui, praėjusiais metais FOX kanalas paskelbė, kad nebeketina pratęsti penkis sezonus rodyto serialo „Brooklyn Nine–Nine“. Tačiau jo lojalumu išsiskiriantys gerbėjai net neketino visko taip palikti. Socialiniuose tinkluose akimirksniu pradėjo plaukti pasipiktinimo žinutes, kurias rašė net ir daugybė žinomų žmonių. Praėjus vos vienai dienai, serialą nupirko NBC kanalas ir pareiškė, kad jis turės šeštą sezoną. Beje, „Brooklyn Nine–Nine“ jau pratęstas ir dar metams. Panaši istorija nutiko ir su mokslinės fantastikos serialu „The Expanse“. Tris sezonus Sy Fy kanalo rodytas ir žanro gerbėjų girtas kūrinys buvo nutrauktas. Gerbėjai suorganizavo ne tik kampaniją socialiniuose tinkluose ir peticiją, bet net ir susimetė ant lėktuvo skraidinimo plakato. Galop teises į „The Expanse“ nusipirko Amazon. Šiemet pasirodys ketvirtas jo sezonas, o premjerai dar net neįvykus buvo užsakytas ir penktasis.

_4-57

Dėka interneto ir socialinių tinklų galios serialus jau pavyksta nebe tik išgelbėti, bet netgi ir atgaivinti. Vienu pirmųjų tokių pavyzdžių tapo „Arrested Development“. Jis per FOX kanalą rodyta nuo 2003 iki 2006 metų ir iki pat šiol vadinamas vienu geriausių humoro serialų istorijoje. Deja, visus tuos tris metus jam labai sunkiai sekėsi pritraukti didelę auditoriją, todėl jis nuolat balansavo ant nutraukimo ribos. Net ir trečiasis sezonas įvyko tik dėl to, kad fanai kanalą užatakavo laiškais ir bananais (jų reikšmę serialo gerbėjai tikrai supras). Tačiau jo istorija taip paprastai nesibaigė. 2011 m. teises į „Arrested Development“ įsigijo tuo metu itin sparčiai augęs Netflix, 2013 m. pasirodė jo ketvirtasis sezonas, o 2018 m. ir penktasis. Stream’inimo gigantas atgaivino ir dar vieną kultinę komediją. Tai buvo juodojo absurdo humoro klasika „Wet Hot American Summer“. 2001 m. pasirodęs filmas patyrė visišką fiasko, bet dėl savo neįtikėtinai talentingos komandos tapo kultiniu. Galiausiai 2015 ir 2017 m. pasirodė du serialai, kuriuose, beje, dabar keturiasdešimtmečiai aktoriai vėl vaidina paauglius.

_5-54

Visos šios aprašytos istorijos skamba labai pozityviai, bet tuo pačiu ir verčia paklausti: kodėl geri serialai nutraukiami? Senojo televizijos modelio grožis ir problema visada slypėjo jos masiškume. Populiariausi serialai buvo patiriami kolektyviai, rytais darbe visiems aptariant, kas vakar vakare įvyko per „Draugus“. Internetas medijas pavertė daug labiau fragmentuotomis. Absoliuti dauguma turinio tapo iš esmės nišiniu. Tokių mega populiarumu išsiskiriančių serialų kaip „Seinfeld“ praktiškai nebeliko. Televizijoms tai, aišku, nelabai patinka, mat kuo mažesnės auditorijos, tuo pigesnės reklamos. Tačiau žiūrovams tai kaip tik naudinga. Kiekvieno žanro mėgėjai turi iš ko rinktis bei jaučiasi girdimi. Be to, perėjimas prie stream’inimo modelio reiškia, kad serialai dabar kuriami po sezoną iš karto, todėl net ir nutraukimo atveju jie turi rezoliuciją. Naująjį fanų įgalinimo amžių nuostabiai iliustruoja toks serialas, kaip „Veronica Mars“. 2005-2007 m. tai buvo mielas serialas apie paauglę detektyvę, mylėtas kritikų ir ištikimų fanų, bet niekada nebuvęs super populiariu. Jį nutraukus, ištikimi fanai suaukojo pakankamai pinigų, kad būtų sukurtas filmas. O štai šiemet stream’inimo kompanija HULU, pristatė ir ketvirtąjį jo sezoną. Pripažinkime, prieš 20 metų nebūtų buvę jokios tikimybės, kad įvykiai susiklostytų būtent taip.