Verslas

Septynios skaitmeninės revoliucijos pamokos. Ketvirta dalis. 

2020 gegužės 19

Pirmose trijose dalyse papasakojus istorijas apie „Kodak“, kurią palaužė neteisingai suvokta jų verslo nauda klientams bei jų pačių išleistas džinas, „Nokia“, kuriai inkaru tapo organizacinė sąranga, bei „Netflix“, kuriai technologijų išmanymas ir įžvalgumas padėjo du kartus per 10 metų sukelti revoliuciją, laikas skaitmeninių revoliucijų pamokų apibendrinimui. Taigi – 7 pamokos apie tai, kaip atpažinti artėjančią skaitmeninės revoliucijos bangą ir kaip ją pamilti.

1. Rinkos revoliucijos neįvyksta staiga, tačiau jos neišvengiamos. 

„PricewaterhouseCoopers“ ir „Strategy&“ atlikta „Netflix“ ir „Blockbuster Video“ analizė rodo, kad revoliucija išverčia iš sosto įsitvirtinusius žaidėjus tik ties 5-aisiais metais. Iki tol nusistovėjęs verslo modelis, nors ir lėtėdamas, bet auga – tarsi jokių grėsmės signalų, tačiau naujo verslo modelio augimas vyksta eksponentiškai. Lūžis pasiekiamas dar gerokai iki tol, kai atėjūnas perima visą rinką; lūžio taškas – kai nusistovėjęs verslo modelis pradeda praradinėti rinką, pajamas. Tiesa, skaitmeninėje erdvėje revoliucijos vyksta greičiau, nes nėra fizinių sienų.

2. Skaitmeninė revoliucija mažina kainas ir plečia rinką

Revoliucijos pasižymi reikšmingu sąnaudų, o tuo pačiu ir kainų sumažinimu. Ir tai vyksta ne kaip akcija. Tinkamai pritaikytas verslo modelis, technologija, leidžia atsisakyti tam tikrų kaštų. Bet tuo pačiu, revoliucija, kuri sumažina kainas, dažniausiai išplečia ir pačią rinką. Stalinio kompiuterio pasirodymas yra geras pavyzdys. Kitas geras pavyzdys – išmanusis telefonas. Nors jis yra brangesnis nei paprastieji telefonai, tačiau jis pakeičia skaičiuotuvą, laikrodį, darbo kalendorių, fotoaparatą/kamerą, navigacijos sistemą, televizorių ir neretai – patį kompiuterį. Susumavus visą alternatyvių įtaisų kainą, išmanusis laimi mažiausiai santykiu 5:1.

Skaitmeninės revoliucijas, kai jos paliečia tradicinius verslus, pasižymi ypač didele kainų ir kaštų erozija bei rinkos plėtra. Nes skaitmeninėje erdvėje plėtojant skaitmeninį verslą nereikia turėti fizinių aptarnavimo, pardavimo taškų.

3. Kaip revoliucija lemia efektyvesnį kliento poreikių tenkinimą 

Revoliucija vyksta ir tuomet, kai efektyviau tenkinami klientų poreikiai. Geras pavyzdys yra „Revolut“, kuri visiškai supaprastino esmines bankų paslaugas ir kartu jas atpigino. Nemažiau svarbu identifikuoti tikruosius poreikius – blogasis „Kodak“ pavyzdys. Ir čia labai verta komandoje ne tik turėti, bet ir klausytis marketingo, t.y. tų žmonių, kurie analizuoja rinką, dirba su klientų lūkesčiais ir nuotaikomis.

4. Revoliucija rinkoje leidžia efektyviau naudoti išteklius 

Tai susijęs su kainų mažėjimu požymis, nes geresnis išteklių panaudojimas leidžia mažinti kainas. Geriausi pavyzdžiai – kompiuterijos debesijos paslaugos, kai turimi serverių ir saugyklų resursai išnaudojami geriau nei nuosavame ūkyje. Šią revoliuciją atrakino virtualizacijos technologijos. Kitas pavyzdys – automobilių nuoma ir automobilių dalijimosi paslaugos.

Pavyzdys – mums gerai žinoma „Citybee“, kuri, viena vertus, nuomą pavertė patogesne, pasinaudodama skaitmeninėmis technologijomis, kita vertus, neturėdama centralizuotų nuomos punktų, leisdama mašinas pasiimti gatvėje, panaudoti trumpai, leidžia tą patį automobilį panaudoti efektyviau. Tiesą sakant, tokie modeliai plinta ir nuosavuose organizacijų automobilių parkuose, kur automobiliai nebeturi priskirto savininko, o gali būti naudojami visų darbuotojų.

Technologijos turėjimas nelemia sėkmingo revoliucijos išnaudojimo

Tai parodo „Kodak“ pavyzdys – skaitmeninės fotografijos inovatorė. Sėkmę lemia teisingas technologijos įdarbinimas – sprendžiant tikrąsias klientų problemas arba tenkinant jų tikruosius lūkesčius.

Kaip ir įvairios apšvietimo technikos, automobilių, gatvių žibintų gamintojų verslas yra ne pagaminti geresnį apšvietimo įrenginį, naudojant efektyvesnes technologijas, bet suteikti žmonėms galimybę matyti tamsoje. Atpigę, ištobulėję naktinio matymo įrenginiai, autonominiuose automobiliuose naudojamos kliūčių aptikimo sistemos gali smarkiai sutraukti apšvietimo technikos gamintojų pajamas ir rinką.

6. Nebijoti transformuotis ir sulaukti tinkamo laiko 

Vienas žodis – „Netflix“. Pereita nuo DVD nuomos paštu, prie filmų siuntimo internetu ir filmų kūrimo. Kitas geras pavyzdys: ankstesni „Kodak“ žingsniai, kai kompanija laiku nuo foto plokštelių prie juostelių ir kai laiku investavo į prastesnės kokybės, bet spalvotos fotografijos technologijas.

7. Revoliucijos tempą atitinkanti organizacinė kultūra ir struktūra 

Inovacijų veikla turi būti skatinama ne tik žodžiais, lozungais, bet ir tinkama organizacine struktūra bei tinkamais kriterijais. Matricinė struktūra su prioretizuota horizontalia dimensija, kurioje orientuojamasi į klientą, jo poreikius, greičiausiai dinamiškiau reaguos į rinkos poreikius ir kurs inovacijas, nei, pavyzdžiui, ta, kuri aptarnauja ir koordinuoja skirtingus vertikalius produktų, paslaugų padalinius.

Ir jeigu inovacijų veiklai bus taikomi tie patys kriterijai, kurie taikomi einamajai veiklai, inovacijos nevyks arba jos bus inkrementinės ir į jas bus žvelgiama kaip į priedą prie pagrindinės veiklos. Pavyzdys – „Nokia“.

Beje, tas tinka ir Lietuvoje vyraujančiam investicijų į inovacijas iš ES fondų modeliui – reikalaujama, kad inovacija pasisektų (sugeneruotų 5 kartus daugiau pajamų nei investuota per tam tikrą laiką), kitaip teks grąžinti investicijas. Todėl įmonės investuoja į tikrai saugius sprendimus, bet ne į inovacijas.