Gyvenimo būdas

Kodėl paaugliams Facebook yra „senų žmonių“ medija?

2021 kovo 2

Vasario mėnesį Facebook (tas pats socialinis tinklas, kuriame, labai gali būti, jūs ir radote nuorodą į šį straipsnį) paminėjo savo septynioliktąjį gimtadienį. Taip, jūs perskaitėte teisingai. Facebook‘as jau beveik pilnametis. Apie jo įtaką verslui, bendravimui, romantiniams santykiams ir daugybei kitų sričių prirašyta šimtai straipsnių, knygų, mokslinių darbų. Visus juos galima susumuoti maždaug taip: įtaka yra ir gana stipri. Net ir tie, kuriems trisdešimt ir daugiau, gana sunkiai atsimena gyvenimą be šio socialinio tinklo. Ką jau kalbėti apie paauglius. Jiems Facebook yra duotybė, kurią pasaulyje rado tik gimę. Gal dėl to paaugliai į jį ir žiūri su šiokia tokia pašaipa bei naudojasi juo daug mažiau nei jų tėvai, tetos ar dėdės. Kodėl paaugliams Facebook atrodo esąs „senų žmonių“ medija? Ir ar jie nemeluoja ?

Facebook populiarumas tarp paauglių

Paaugliai konsensusą priėjo jau seniai: Facebook‘as yra labai nekieta. Nors profilius šiame socialiniame tinkle jie paprastai susikuria, kai tik gali tai padaryti, jame jaunimas beveik neužsibūna. Statistika rodo, kad čia paaugliai praleidžia vis mažiau laiko. Prieš porą metų JAV atlikto tyrimo duomenys atskleidė, kad vos 10 proc. paauglių Facebook yra dažniausiai naudojamas socialinis tinklas. Galima gana drąsiai teigti, kad ši tendencija yra dar sustiprėjusi. Kuo tuomet paaugliai naudojasi? Juk prie telefonų jie kasdien praleidžia daugiau nei 7 valandas. Jie sėkmingai migravo į kitus socialinius tinklus. Iš pradžių į Snapchat‘ą ir Instagram‘ą, o pastaruoju metu – į TikTok‘ą. Kodėl ši migracija vyksta? Priežastis gana paprasta ir suprantama. Facebook‘e paprasčiausiai yra ir paauglių tėvai bei mokytojai. O kaip žinia, viskas, ką daro suaugusieji, yra nekieta. Todėl ieškoma naujų, nesuterštų kanalų.

Facebook, šeimos ir rolių apsivertimas

Sociologai ir psichologai kelerius pastaruosius metus stebi labai įdomų fenomeną. Tradiciškai norėtume manyti, kad tai tėvai nuolat priekaištauja savo atžaloms dėl per intensyvaus naudojimosi socialinėmis medijomis, o šios visaip kaip atsikalbinėja ir laužo taisykles. Reali situacija kiek kitokia. OnePoll atlikta apklausa atskleidė, jog kas antras tėvas iš savo mokyklinio amžiaus vaikų reguliariai išgirsta prašymų atsitraukti nuo telefono ir skirti laiko jiems. Tiesą sakant, būtent paaugliai vis dažniau jaučia pareigą tam tikra prasme prižiūrėti savo gimdytojus: riboti jų laiką, praleidžiamą socialiniuose tinkluose, kontroliuoti, ką šie juose publikuoja. Tėvai neretai paskelbia nuotraukų ar įrašų, kurie vaikams sukelia stiprų gėdos jausmą. Nieko nuostabaus, kad jie vengia būti tuose pačiuose komunikacijos kanaluose. Dar daugiau, vyresnių kartų vartotojai lengviau pasimauna ant įvairių melagienų, dalinasi klaidinančia informacija, taip keldami atžaloms stresą.

Paaugliams Facebook‘e per daug žodžių?

Tačiau tėvų buvimas Facebook‘e ir su jų publikuojamu turiniu susijęs nerimas – tai tik viena iš priežasčių, dėl kurios paaugliai masiškai migruoja iš šio socialinio tinklo. Taip, jie yra jame užsiregistravę, bet tyrimai rodo, kad tik kiek daugiau nei trečdalis mokyklinio amžiaus vartotojų čia lankosi nuolat. Kaip viena iš priežasčių, kodėl Facebook‘as jiems nebelabai patinka, minimas pats šios platformos pobūdis. Nors didžiausiame pasaulio socialiniame tinkle ir pilna paties įvairiausio pobūdžio turinio, komunikacija čia pernelyg tekstinė. Jokioje kitoje platformoje nereikia tiek daug skaityti. Paauglių širdžiai daug artimesnis vaizdinis turinys: nuotraukos (Instagram) bei video (Instagram Reels, TikTok). Be to, Facebook‘e srautas galų gale pasibaigia – slinkdamas laiko juosta, gana greitai pasieksi jos pabaigą. Instagram‘e ir TikTok‘e turinys tarsi niekada nesibaigia. Naršyti galima valandų valandas.

Paaugliams Facebook atrodo neautentiškas?

Paaugliai dažnai mini dar vieną Facebook minusą. Jiems jis per daug filtruotas, t. y., lyginant su tuo pačiu TikTok, jis per daug švarus, ne toks autentiškas. Palyginimui, jaunimo labiau mėgstamuose kanaluose saviraiška vyksta gerokai spontaniškiau. Užtenka tiesiog įsijungti asmenukių kamerą ir pradėti filmuoti. Turinys neprivalo būti nei gražus, nei prasmingas, nei turintis išliekamąją vertę. Jeigu Facebook laiko juostoje įrašai išlieka metų metus, tai Instagram Stories kitą dieną tiesiog išnyks. Dar vienas svarbus aspektas – paauglių rūpestis savo emocine sveikata. Įvairūs tyrimai jau ne kartą parodė, kad prastėjanti paauglių psichologinė būsena tiesiogiai koreliuoja su socialinių tinklų populiarėjimu. Facebook lieka bene paskutine platforma, visiems skelbiančia, kiek like‘ų kas yra surinkę, tad daugybės žmonių akyse tai yra vieta, kur susirenkama pasididžiuoti savo puikiais gyvenimais. Visai nesvarbu, kad tas įvaizdis nėra visiškai autentiškas.

Ar Facebook dar gali susigrąžinti paauglius?

Galėtume sakyti, kad didelio čia daikto. Tarsi visiškai natūralu, kad skirtingos kartos pasirenka savus komunikacijos kanalus. Galų gale, ar tikrai jau taip svarbu, kad visi būtume toje pačioje platformoje? Mark‘as Zuckerberg‘as tikrai pasakytų, kad taip. Paaugliai yra labai svarbi kiekvieno socialinio tinklo auditorijos dalis. Būtent ji generuoja didžiausią įsitraukimą, kuria tendencijas. Galų gale, tai ateities suaugusieji. Sunku tikėtis, kad žmogus, paauglystėje nesinaudojęs Facebook‘u, praėjus keleriems metams staiga ims ir taps ten aktyvus. Nieko nuostabaus, kad socialinis tinklas visomis išgalėmis stengiasi vėl pritraukti jaunąją auditoriją. Tai daroma dvejopai. Viena vertus, plečiant Facebook funkcionalumą. Konkuruojant su YouTube, čia atsiranda vis daugiau video turinio. Messenger Stories turi padėti varžytis su Instagram. Kompanija netgi buvo paleidusi TikTok kloną, pavadinimu Lasso (kadangi apie jį negirdėjote, galite nesunkiai pasidaryti išvadas apie šio eksperimento sėkmę). Visgi daugiausiai rezultatų duoda kiek kitokia strategija – naujų tinklų perpirkimas. Instagram įsigijimą galime vadinti protingiausia Facebook investicija. Šiuo tinklu paaugliai vis dar aktyviai naudojasi ir, gal net patys to nesuprasdami, netiesiogiai yra Facebook vartotojai. Vargu, ar kas nustebtų, jeigu Facebook vieną dieną įsigytų ir tą patį TikTok.