Gyvenimo būdas

Kas yra tas TikTok ir kodėl jis toks svarbus?

2019 rugpjūčio 9

Technologijų evoliucija – negailestinga. Vieną dieną tau devyniolika ir tu puikiai žinai, kas yra populiaru, o kitą iš tavęs jau juokiasi ką tik iš paauglystės gniaužtų išsivadavęs kolega, sakantis, kad Facebook’as ir Instagramas yra senų žmonių socialiniai tinklai. Kaip tai? Jeigu šitie du jau pasenę, tas kas tada šviežia ir aktualu. Pinterestas ir Snapchatas? Irgi ne. Šviežiausiai žvaigždė čia yra TikTok. Pernai ji tapo populiariausia aplikacija Jungtinėse Valstijose, o visame pasaulyje ji jau parsisiųsta daugiau nei milijardą kartų. Maža to, šio socialinio tinklo auditorija – beveik išskirtinai vien jauni žmonės. Kitaip tariant, pats metas suklusti ir imti ruoštis, mat TikTok jau labai greitai turėtų tapti vienu didžiausių madų diktuotoju visame internete. Taigi kaip veikia ši aplikacija, kur slypi jos šarmas ir kaip ja naudotis?

1-25Visų pirma, pats svarbiausias klausimas: kaip TikTok veikia? Grubiai tariant, tai platforma skirta trumpų (3-15 sekundžių) video įrašų kūrimui ir peržiūrai. Kaip ir Instagrame ar Snapchate, jie vertikalaus formato, t.y., skirti būtent telefonams. Tiesa, peržiūrimi jie slenkant žemyn, o ne judant į šonus. Panašiai kaip ir Snapchat, TikTok turi daugybę vaizdinių filtrų, bei muzikinių takelių video įgarsinimui. Aplikacija taip pat labai skatina bendravimą tarp vartotojų. Pavyzdžiui, kurti atsakomuosius video arba vadinamuosius „duetus“. Kaip ir galima numanyti, turinio šioje platformoje labai daug. Šioje gausoje nepasimesti geriausiai padeda hashtag’ai. Jie padeda grupuoti video įrašus pagal įvairius iššūkius, populiariausius juokus, temas ir pan. Gal kiek netikėta, bet TikTok – tai eksportas iš Kinijos. Aplikaciją sukūrė kompanija ByteDance. Galbūt esate šiek tiek girdėję apie kitą jų kūrinį – Musical.ly, kuriame vartotojai kūrė trumpus muzikinius video. Jo kaip tik ir nebeliko dėl to, kad kompanija nusprendė sujungti šios ir Kinijoje veikusios Douyin aplikacijos idėjas ir naująjį kūrinį pasiūlyti Vakarų vartotojams. Rezultatas ir buvo TikTok.

2-181218Bandymas paaiškinti, kodėl viena ar kita aplikacija yra populiari, kažkuo primena bandymą paaiškinti, kodėl juokingas vienas ar kitas pokštas. Visgi, jeigu verkiant reikėtų išskirti pagrindinę priežastį, tai, ko gero, būtų jo interaktyvumus ir neformalumas. Pagrindinis turinio kūrėjas čia yra pati tinklo bendruomenė, o svarbiausias kūrinys – bendravimo procesas. Iššūkiai, kolektyviniai memai, grupiniai pokštai ir t.t. generuoja milžinišką įsitraukimą. Žmogui, kuris dažniausiai naudojasi Facebook’u, būtų sunkiai suprantama tai, koks nefiltruotas yra TikTok turinys, ir kaip dramatiškai jis skiriasi savo kokybe. Galima pamanyti, kad į socialinį tinklą keliama praktiškai bet kas. Iš esmės taip ir yra. TikTok – tai vieta turiniui, kurį publikuoti kažkur kitur nedrįstumėte. Vienas šalia kito čia sutelpa video, kurie nuoširdžiai juokina, sukelia svetimos gėdos jausmą ar tiesiog apatiją. Jaunai TikTok auditorijai taip tinka ir patinka. Jie patys sėkmingai dreifuoja per šią turinio jūrą ir, naudodami hashtag’us, juos populiarina. Kitaip tariant, jie jaučia tiesiogiai prisidedantys prie turinio sklaidos.

3-9Facebook, Twitter ar Instagram prasidėjo pakankamai nekaltai. Iš pradžių tai buvo pakankamai nedidelės (bent lyginant su dabartine situacija) bendruomenės, kurios turinį kūrė ir vartojo pakankamai organiškai. Jų kūrėjai tiesiog suteikė žmonėms platformą ir leido jiems ja naudotis kaip tinkamiems. Tačiau, socialiniam tinklui augant, jame tiesiog privalo atsirasti tvarka ir taisyklės. Taip jie iš pradžių ima siūlyti vis daugiau rekomendacijų, o galop privalomą pagalbą filtruojant turinį. Originalią organišką sistemą didele dalimi pakeičia mechaninis algoritmas, todėl vartotojas turi mažiau kontrolės, ką matyti savo sraute. Tokia evoliucija tarsi ir neišvengiama. Jaunoji auditorijos dalis dėl to nuolat ir migruoja į naujus tinklus, mat ieško kuo didesnės autentikos. Kaip jau įsitikinome, TikTok ją ir pasiūlo, ir panašu, kad pačiame jo veikimo principe užkoduota tai, jog tinklas išvengs savo vyresnių kolegų „sumechaniškėjimo“. Įsivaizduokite Facebook’o srautą, be jokių draugų ir sekamų vartotojų. Toks daiktas atrodytų mažų mažiausiai keistai ir komiškai. Jame, geriausiu atveju, matytumėte vieną kitą reklamą. Tuo tarpu TikTok nesibaigiančiu turiniu leidžia mėgautis be jokių paspaudimų.

4-9Kaip visa tai veikia? Užuot teikęs pirmenybę draugų turiniui, TikTok turi „For You“ skiltį. Joje algoritmas video įrašus pateikia remdamasis jūsų veikla: ką žiūrite, komentuojate, atsakote ir t.t. Ir, skirtingai nuo Instagram ir kitų, jie čia niekada nesibaigia. Alogoritmas nuo pačio pirmojo momento, kai jūs atsidarote aplikaciją, mokosi, kas jums įdomu ir aktualu, todėl labai greitai susikuria pakankamai išsamų ir kompleksišką jūsų pomėgių paveikslą. Šį srautą galima palyginti su Instagramo „Explore“ skiltimi, bet gerokai tikslesne ir lengviau naviguojama. Toks mechanizmas turi milžinišką įtaką tam, kaip žmonės čia kuria turinį ir bendrauja vieni su kitais. Taip, jūs galite komentuoti ar atsakinėti į jūsų draugų turinį. Tačiau tik su ta sąlyga, kad jų turinys atitinka jūsų interesus, t.y., jeigu priimate tuos pačius iššūkius, naudojate panašius hashtag’us ir dalyvaujate tuose pačiuose kolektyviniuose juokuose. Kitaip tariant, TikToke jūs absoliučiai nesate pririšti prie savo pažįstamų rato. Tikrieji jūsų draugai čia yra hashtagai, iššūkiai ir kiti turinio grupavimo vienetai, o jūs pats esate matomas tiek, kiek kitiems įdomus jūsų turinys.

5-7Išgarsėjimo socialinio tinkluose modelis labai ilgai buvo aiškus ir nepaslankus. Tu turėjai arba a) būti žinomas kitoje srityje ir esamą auditoriją persinešti į juos, arba b) pradėti auginti auditoriją nuo nulio, kurdamas jai aktualų turinį. TikTok šią mechaniką meta lauk. Užsiauginti tūkstantinę auditoriją čia galima dėka vieno vienintelio turinio vieneto. Jeigu pasidalinsite su tinkama auditorija ir šis jai patiks, akimirksniu gausite daugybę atgalinio ryšio ir savo pasiekiamumą auginsite eksponentiškai. Tiesa, ir atvirkščiai. TikToke esi geras tiek, kiek geras paskutinysis tavo turinio vienetas. Jis bus prastos kokybės? Pasiruoškite auditorijos išsibėgiojimui. Pats tinklo algoritmas skatina nuolatinį judėjimą nuo auditorijos prie auditorijos, nuo vieno hashtag’o prie kito, nuo iššūkio prie iššūkio. Pakeliui jis suteikia grupę laikinų draugų, besijuokiančių iš tų pačių pokštų ar įsitraukusių į tą patį pokalbį. Viskas ypatingai interaktyvu, greita ir nepertraukiama. Turinio ir galimybių tiek daug, kad vartotojas jaučiasi traukiamas į visas įmanomas puses tuo pačiu metu. TikTok – tai tobulas FOMO laikų reprezentatorius, kurio evoliucija neabejotinai turės milžiniškos įtakos visos medijos ateičiai.