Verslas

Kalėdinė prekyba karantino sąlygomis: kas pasikeitė?

2020 gruodžio 15

Prasidedant gruodžiui ir šventinės prekybos sezonui, net pats Kalėdų Senelis sunkiai būtų galėjęs prognozuoti, kaip tai atrodys. COVID-19 pandemija prekybininkams iškėlė tiesiog beprecedentį iššūkį. Parduotuvės arba visiškai uždaromos, arba veikia su stipriais apribojimais. Tuo pačiu iš esmės pasikeitė ir pačių pirkėjų elgesys. Dėl visiškai suprantamų priežasčių jie paprasčiausiai vengia ilgesnių pasivaikščiojimų po viešas vietas. Vietoj to, didžioji kalėdinio apsipirkinėjimo dalis vyksta virtualioje erdvėje. Elektroninėms parduotuvėms tai tikrų tikriausias aukso amžius. Natūralu, kad kyla klausimas: ar ši tendencija išliks ir pandemijai pasibaigus? Ar senosioms kalėdinės prekybos tradicijoms ateityje dar liks vietos?

Kodėl kalėdinė prekyba prasidėjo taip anksti?

Kalėdinės prekybos sezonui toną įprastai užduoda Jungtinės Valstijos. Jo pradžia ten laikoma Helovyno pabaiga arba, blogiausiu atveju, Padėkos diena. Jeigu dovanas pirkti pradedate iki Kalėdų likus kelioms savaitėms, reiškia, kad beviltiškai vėluojate. Nors Europoje šventinė karštinė kiek santūresnė, pastaraisiais metais kalėdinės dekoracijos lapkričio viduryje jau spėjo tapti gana įprastu reiškiniu. Tačiau šiemet, regis, buvo sumušti visi greičio rekordai. Pirmąsias kalėdines reklamas galėjome pamatyti dar rugsėjį. Ar tikrai staiga pasidarėme tokie nekantrūs? O gal tai prekybininkų godumas? Viskas turi šiek tiek logiškesnį ir paprastesnį atsakymą. Tokiu būdu tiesiog bandoma visomis išgalėmis išvengti logistinio košmaro. Jeigu reikėtų išskirti verslo sritis, kurios šiemet augo sparčiausiai, tai kurjerių tarnybos neabejotinai atsidurtų sąrašo viršuje. Ankstyva kalėdinės prekybos pradžia visų pirma skirta joms, siekiant bent kiek palengvinti galvosūkį, kaip greitai ir kokybiškai susitvarkyti su krūviais.

Ar šis Kalėdų sezonas bus skurdesnis?

Nežinia dėl pandemijos taip pat vertė nerimauti, kokio aktyvumo kalėdinės prekybos realiai galime tikėtis. Kaip žinia, daugybė verslų (ypač smulkiųjų) yra labai priklausomi nuo sezoninės prekybos ir per porą šventinio laikotarpio mėnesių sugeneruoja didelę dalį visų savo metinių pajamų. Panašu, kad toks nerimas, tegu ir suprantamas, vis dėlto buvo nepagrįstas. Bendrai žvelgiant, šventinė prekyba šiek tiek stagnuoja. Tačiau e. komercijos augimas gelbėja situaciją. Pavyzdžiui, verslo konsultacijų bendrovė Deloitte skaičiuoja, jog tose pačiose Jungtinėse Valstijose internetu atliekamų pirkimų skaičius šiemet turėtų išaugti 25–35 proc. Taip, šis sektorius kryptingai augdavo kiekvienais metais, bet pandemija augimą gerokai pagreitino – įprastomis sąlygomis jis būtų siekęs apie 15 proc. Taigi, bendros prekybos apimtys, jeigu ir smuks, tai pakankamai nežymiai.

 Ko reikia, kad 2020 m. kalėdinės prekybos sezonas būtų sėkmingas?

Vis dėlto, persimetimas prie kalėdinio apsipirkimo internetu pats savaime įvykti negali. E. komercija – šiek tiek kitoks žaidimas nei tradicinė prekyba. Didžiausia klaida, kurią čia gali padaryti verslas, – tai manyti, jog tos pačios priemonės, kurios veikia realybėje, be didesnių problemų veiks ir virtualybėje. Toli gražu. Ši erdvė reikalauja prisitaikyti ir specialiai pasiruošti. Patogi vartotojo sąsaja, pirkimų istorijos saugojimas, greita, sklandi ir lanksti atsiskaitymų sistema, aiški prekių grąžinimo tvarka, operatyvūs atsakymai į klausimus bei greitas pristatymas – tai būtini geros e. parduotuvės elementai. Keli įtempti mėnesiai privertė tai suprasti net ir tuos verslus, kurie iki šiol spyriojosi ir į elektroninę erdvę žvelgė skeptiškai. Kaip niekada daug investuojama į didesnius krūvius atlaikančias IT sistemas, plečiami tiek prekių pakavimo, tiek klientų aptarnavimo skyriai. Pastangos dedamos ir į pristatymo laiko trumpinimą. Tos pačios dienos pristatymas dar netapo norma, bet bent tokią galimybę ne viena parduotuvė jau gali pasiūlyti.

Ar kurjeriai atlaikys 2020 m. Kalėdas?

Paklausa turi ir kitą pusę. Internetinio apsipirkinėjimo bumas neišvengiamai kuria vadinamuosius „butelio kakliukus“. Taip nutinka, kai užsakymų ir siuntų susikaupia tiek daug, kad jų nebespėjama nei pakuoti, nei gabenti. Net ir tokie tarptautiniai gigantai, kaip DHL, FedEx ar UPS skaičiuoja, kad šventiniu laikotarpiu apkrovos maždaug 5 proc. viršys realias galimybes. Atrodo nedaug, bet pasauliniu mastu tai šimtai milijonų potencialiai vėluojančių dovanų. Nieko nuostabaus, kad e. parduotuvės šventinę prekybą pradėjo taip anksti. Tai buvo bene vienintelis būdas šiek tiek tolygiau išskirstyti srautus bei išvengti vartotojus erzinančio laukimo. Daugybė verslų netgi bando suteikti savo pirkėjams papildomų pristatymo pasirinkimų. Pavyzdžiui, pasirenkant dieną, kada prekė būtų išsiųsta. Jeigu pernai vartotojai galėjo tikėtis, kad gruodžio 22 d. užsakytas daiktas per Kūčias jau bus jų rankose, tai šiemet tai daug sunkiau tikėtina.

Kas dovanojama 2020 m. Kalėdoms?

O kas bus tuose siuntiniuose, kuriuos gabens kaip niekada gausi kurjerių armija? Karantinas pakoregavo ne tik tai, kaip perkama, bet ir tai, kas perkama. Reikia turėti omenyje tai, kad šiuo šventiniu laikotarpiu buvo atšaukti praktiškai visi korporatyviniai bei visuomeniniai renginiai. Kitaip tariant, tie biudžetai, kuriais disponavo kompanijos bei šeimos, liko neišnaudoti. Tai reiškia, kad jie bus panaudoti šiek tiek kitaip – perkant daugiau ir brangesnių dovanų. Tradiciškai apie 12 proc. šventinių išlaidų tekdavo kelionėms, vakarienėms ir panašiems dalykams. Ši suma atiteks kitoms kategorijoms. Pirmosios tendencijos rodo, kad dovanojama kaip niekada daug sportui namuose skirtų daiktų, patogių drabužių, grožio produktų, įrankių darbo vietai, dekoravimo priemonių ir pan. Bendras vardiklis – kasdienis praktinis panaudojimas. Žinoma, įvairios išmaniosios technologijos taip pat kaip niekada populiarios. Tokių dovanų idėjų visada galite rasti čia.