Kompiuteriniai žaidimai

Kaip Wordle užkariavo pasaulį?

2022-04-15

Pasaulyje, kuriame kompiuteriniai žaidimai kiekvienais metais tampa vis panašesni į interaktyvius filmus, gali atrodyti, jog paprastu galvosūkio pobūdžio žaidimu neįmanoma nieko nustebinti. Na, gyvenimas pilnas staigmenų. Arba šiuo atveju – klaidingų įsitikinimų. Bet kuris prisiekęs žaidėjas – nesvarbu, teiktų pirmenybę PC kompiuteriams ar konsolėms – jums pasakys, kad už visokias įmantrias grafikas daug svarbiau yra originalumas ir žaidimo mechanika. Šią seną tiesą tiesiog tobulai iliustruoja Wordle fenomenas. Šio žaidimo kūrėjas neturėjo jokių intencijų į populiarumą. Taip pat – jokios reklamos, komunikacijos ar pritrauktų investicijų – viskas prasidėjo nuo nulio ir išaugo iki milžino, nardančio internetinio populiarumo bangose. Paprastas žaidimas užkariavo žmonių širdis ir net socialinius tinklus. Tad kokia jo sėkmės paslaptis?

Kas yra Wordle?

Wordle – internetinis galvosūkis, kurio esmė paprasta – atspėti žodį per kiek įmanoma mažiau spėjimų. Žodis visada yra iš penkių raidžių, o spėjimų – visada tik šeši. Įrašius žaidimo laukelyje pirmąjį spėjimą, sistema žaliai pažymi tinkamoje vietoje esančią reikiamą raidę. Jeigu atspėjote raidę, bet reikiamame žodyje ji yra kitoje vietoje, ji bus pažymėta geltonai. Kuo daugiau žodžių įrašote, tuo daugiau užduotį palengvinančių užuominų turite. Tai puiki intelektinė mankšta, kartu skatinanti varžytis su kitais žaidėjais. Wordle tapo stebinančiai populiarus: jis nemokamas, paprastas, įtraukiantis, tačiau nepraryjantis laiko. Labai svarbu paminėti tai, kad Wordle galima žaisti tik kartą per dieną. Nesvarbu, atspėjote žodį ar ne, kitą kartą žaisti galėsite tik rytoj. Tos 10–15 min. dėl to virsta kasdienybės ritualu. Lyg kavos puodelis ar pasivaikščiojimas per pietų pertrauką. 

Kas ir kodėl sukūrė žaidimą Wordle?

Visi nuopelnai už Wordle atsiradimą tenka britų programuotojui Josh Wardle. Jis labai ilgai buvo per daug neišsiskiriantis IT specialistas: dirbo Reddite, buvo žinomas ir dėl kelių kitų projektų, kuriuos reikėtų labiau laikyti pokštais, o ne rimtais sumanymais. Didelio populiarumo sulaukė The Button – mygtukas, kuris nieko nedaro, bet po 60 sekundžių dingsta iš ekrano ir dėl to stipriai prašosi paspaudžiamas. Kitas jo sumanymas – This is the Place – virtuali lenta, kur žmonės gali padėti vieną savo pikselį ir šitaip kartu sukurti paveikslėlį. Taigi, J. Wardle jau iš seniau žinojo, kaip labai paprastą idėją paversti masinančia daugybę žmonių. Wordle buvo sukurtas per karantiną. Kūrėjo mergina buvo labai pavargusi ir norėjo lengvos, smagios pramogos. Sėkmė su tokia tęstine vieno žmogaus auditorija paskatino Wordle pasidalinti su visu pasauliu. Spalio mėnesį startavęs žaidimas labai išplito internete ir tapo tikra sensacija. Lieka paprastas klausimas: kodėl?

Kokia yra Wordle sėkmės paslaptis?

Didžiulio Wordle populiarumo priežasčių yra kelios. Visų pirma, tai vizualiai labai paprastas, lengvai suprantamas žaidimas, kurio veikimo principas perkandamas per kelias minutes. Jame apsijungia strateginis mąstymas, maloni smegenų mankšta, nereikalaujanti varginančio darbo. Ir šiek tiek sėkmės. Antra, Wordle kuria bendruomenę. Tai, kad po žaidimo galima su kitais pasidalinti, kaip sekėsi, kuria bendrystės jausmą. O tai, kad varžaisi su visu pasauliu, suteikia adrenalino žiupsnį. Žmonėms parūpo – o kaip sekasi kitam? Wordle internete tapo pokalbių tema: dalinamasi memeais, įrašais, ironiškais juokeliais ir net sąrašais žodžių, kuriuos naudinga spėti pirmiausia. Trečia, žaidimas tiesiog sukurtas teikti malonumą. Anot psichologų, jis stimuliuoja kalbos ir loginio mąstymo smegenų centrus, dėl ko išsiskiria dopaminas, o šis, sukeldamas malonumo jausmą, traukia žaisti dar kartą. Iš žodžių banko buvo išbraukti retai naudojami žodžiai (iš buvusių 13 000 liko tik 2 500), tad nebeliko ir nepasitenkinimo jausmo, kai žodžio neatspėji vien dėl to, kad jo nežinai. Ketvirta (ir čia psichologai taip pat sutaria), Wordle tiesiog skleidžia žmogiškai paprastą šiltą jausmą. Patinka mums ir tai, kad žaisti galima tik kartą per dieną. Čia suveikia senas geras principas, skelbiantis, jog mažiau yra daugiau. Wordle palieka žaidėją šiek tiek alkaną, nepraradusį susidomėjimo. 

Kiek kainuoja Wordle?

Dar viena Wordle sėkmės priežastis – jo žmogiškumas. Sukurtas jis juk buvo siekiant pradžiuginti mylimą žmogų, o ne pradėti milijoninį verslą. Žaidimas yra visiškai nemokamas ir toks išliks visada. 2022 m. Wordle pasitiko su nauju savininku – bene garsiausiu laikraščiu pasaulyje New York Times. Visgi žaidimo kūrėjas pardavimo dokumentus pasirašė su keliomis sąlygomis. Jis reikalavo, kad žaidimas išliktų nemokamas ir be reklamos. Nors ir paprastas, šis projektas žavi tuo, kad buvo sukurtas be komandos, nepriklausomai ir tik vieno programuotojo, nesiekusio jokios naudos sau. Ši dvasia turėtų išlikti ir toliau. Kas iš to pačiam New York Times? Na, Wordle tiesiog tapo įrankiu, padedančiu jiems į savo puslapį pritraukti daugiau naujų arba ilgiau išlaikyti jau esamus skaitytojus. Visai gera investicija. 

Žaidimo Wordle alternatyvos ir konkurentai

Jeigu savo išmaniajame telefone norėtumėte išbandyti panašių į Wordle žaidimų, alternatyvų tikrai yra. Erzina, kad duodamas tik vienas šansas? Išbandykite Wheedle. Čia turėsite neribotą mėginimų skaičių. Wheedle praktiškai toks pats kaip Wordle, tik dar papildomai galite pasirinkti ir žodžio ilgį (daugiausia 11 raidžių). Norite daugiau adrenalino? Seven Wordles kviečia varžytis matuojant laiką. Jau esama ir lietuviško tokio žaidimo atitikmens. Veikia jis visiškai taip pat, kaip ir originalas. Atsiranda tik šiek tiek daugiau raidžių, taip pat reikia kreipti dėmesį į linksnius. Wordle žaidimo mechanika tapo įkvėpimu ir kitiems paprastiems žaidimams. Pavyzdžiui, geografijos mėgėjams verta pamėginti Worldle. Čia iš jos kontūrų jums reikia atspėti vaizduojamą šalį. Įrašius spėjimą, sistema pateiks užuominą – kokiu atstumu ir kryptimi nuo teisingo atsakymo esate. Kitas variantas – Heardle. Čia jums reikia spėti dainą, iš vis ilgėjančios jos ištraukos.