Gyvenimo būdas

Kaip technologijos gali padėti susikurti geresnius įpročius?

2020 rugpjūčio 22

Žmonės be galo mėgsta dėlioti ateities planus ir asmeninio tobulėjimo strategijas. Puikus pavyzdys – naujametiniai pasižadėjimai. Statistika rodo, kad daugiau nei pusė žmonių, žengdami į naujus metus, išsikelia sau tam tikrų tikslų. Pavyzdžiui, numesti svorio, pradėti sportuoti, mesti rūkyti, pakilti karjeros laiptais ir pan. Tačiau apie 80 proc. tokių pasižadėjimų būna apleidžiami. Dar daugiau, tai nutinka labai greitai – maždaug per mėnesį. Šią tendenciją idealiai iliustruoja sporto klubų abonementų pardavimai. Sausį jie išgyvena didžiulį pakilimą, o sulig vasariu – staigų kritimą žemyn. Kodėl mums taip sunkiai sekasi įgyti naujų, tegu ir labai naudingų, įpročių? Galų gale, kaip technologijos gali padėti mums pakeisti tokias neigiamas elgesio tendencijas?

Kodėl taip sunku suformuoti naujus įpročius?

Paprastas atsakymas į šį klausimą skambėtų maždaug taip: žmonės paprasčiausiai bando apžioti daugiau nei iš tikrųjų gali atsikąsti. Mūsų planai labai dažnai tiesiog būna per daug ambicingi. Mes tiesiog dar neturime įgūdžių jiems įgyvendinti. Jeigu norime geriau suprasti, kodėl taip nutinka, būtina trumpai aptarti, kaip veikia įpročių formavimosi procesas. Kalbant labai supaprastintai, mūsų smegenys veikia dvejopai. Dalį veiksmų jos atlieka automatiškai, be sąmoningo apmąstymo. Puikus pavyzdys galėtų būti PIN kodo suvedimas. Tai mes dažniausiai padarome visiškai negalvodami. Tiesą sakant, jeigu prieš tai savotiškai išsimušame iš ritmo, rizikuojame susiprasti, kad jo iš tikrųjų net neatsimename. Kitą dalį veiksmų mes kaip tik atliekame sąmoningai, susitelkdami į kiekvieną detalę. Tokių pastangų paprastai reikalauja naujos užduotys, prie kurių dar tik pratinamės. Jeigu jas atlikinėsime reguliariai, smegenys galiausiai prie jų taip pripras, kad ir čia atsiras automatiškumo jausmas. Kitaip tariant, susiformuos naujas įprotis. Tiesa, tai gana ilgas procesas. Priklausomai nuo veiksmo, jis gali trukti nuo 18 iki 254 dienų.

Kaip atskaitingumo jausmas padeda formuoti įpročius

Visi turime sričių, kuriose jaučiamės galį šiek tiek pasitempti. Pavyzdžiui, pavyzdingiau reaguoti į elektroninius laiškus ar skrupulingiau laikytis darbų plano. Mes galime labai nuoširdžiai norėti šiuos dalykus daryti geriau. Mes galime netgi įdėti į tai šiek tiek pastangų. Tačiau, jeigu jos nebus nuolatinės ir kryptingos, ilgalaikio rezultato tiesiog nesulauksime. Bene didžiausia klaida, kurią darome bandydami formuoti naujus įpročius – tai per didelis pasitikėjimas savimi ir savo valia. Ją paprastai žmonės yra linkę gerokai pervertinti. Jums reikia pagalbininko, kuris nuolat primintų apie jūsų įsipareigojimus. Šiai užduočiai tobulai tiks kuri nors iš planavimo programėlių. Pavyzdžiui, Todoist, Any.do ar TickTick. Čia patogiai susirašysite trumpojo ir ilgojo laikotarpių užduotis, o įrankis jums atkakliai apie jas primins. Pirmąsias kelias savaites jis jus neabejotinai labiau erzins nei džiugins, bet, jeigu ištversite pirmąją nekantrumo bangą, pamažu pradės formuotis nauji, sveikesni įpročiai.

 Didžiausia kliūtis formuojant įpročius

Kas žmonėms labiausiai trukdo suformuoti naujus, sveikesnius įpročius? Mes galime pasiekti labai daug. Su sąlyga, kad taikysime pakankamai žemai. Taip, didžiausias mūsų priešas tokiais atvejais yra per didelės, nepamatuotos ambicijos. Pavyzdžiui, jeigu visiškai nebėgiojate ir staiga išsikeliate sau tikslą kasdien nubėgti po penkis kilometrus, jūs pasmerkiate save nesėkmei. Ne dėl to, kad penki kilometrai būtų labai daug. Problema ta, kad tokiam aktyvumui jūs visiškai nepasiruošę. Po vieno kito nesėkmingo bandymo jūs neišvengiamai padarysite išvadą, kad bėgimas – ne jums. Problemos sprendimas – kelti sau tokius mažus tikslus, kad paprasčiausiai būtų gėda pasiduoti. Vietoj penkių kilometrų per dieną, bėkite po 10–15 minučių tris kartus per savaitę, vietoj bandymo atsikelti ir darbus pradėti valanda anksčiau, miego programėlę paankstinkite dešimčia minučių. Tokiu būdu pradėsite formuoti naujų įpročių gaires, pavyzdžiui, judėti daugiau ar keltis anksčiau, iš anksto nepasmerkdami savęs nesėkmei. Matydami, kad jums sekasi geriau, galėsite išsikelti kiek ambicingesnius tikslus.

Kliūtys, patiriamos formuojant įpročius

Kuriant bet kokius planus, ateities įvykius galima suskirstyti į tris kategorijas: žinomus dalykus, žinomus nežinomuosius ir nežinomus nežinomuosius. Pasitelkime tą patį mankštos pavyzdį. Jeigu vakare ketinate bėgioti, jūs žinote maršrutą, žinote, kad nežinote, koks tiksliai bus oras, o taip pat nežinote, ką sutiksite pakeliui. Formuojant įpročius, reikėtų kreipti dėmesį į visas šias kategorijas. Ypač į antrąją ir trečiąją. O kaip tvarkytis su nežinomybe? Didžiausias ginklas prieš ją – tai informacija. Kuo daugiau jos turėsite, tuo geresnius sprendimus priimsite. Technologijos čia gali būti pats geriausias įmanomas įrankis. Pavyzdžiui, siekiant pagerinti savo fizinę savijautą, labai padės išmanusis laikrodis. Jis fiksuoja žmogaus aktyvumą, skaičiuodamas nueitus žingsnius ar fiksuodamas sportines veiklas, stebi kalorijų deginimo tendencijas, pateikia statistiką apie jūsų miegą ir t.t. Technologijos padeda ir formuojant sveikesnius darbo įpročius. Pomodoro tipo programėlės fiksuoja, kam ir kiek laiko jūs sugaištate. Jeigu šiuo įrankiu naudositės sąžiningai, gausite ypač vertingų įžvalgų, padėsiančių susivokti, kur gaištate per daug laiko ir kokių įpročių galima atsikratyti.

Įpročių formavimas ir silpnumo akimirkos

Gyvenimas – ne Google kalendorius ar to paties TickTick užduočių sąrašas. Kartais mes atsibundame prastesnės nuotaikos ar esame veikiami slegiančių išorinių aplinkybių. Todėl nereikia stebėtis, jeigu kurti naujus įpročius vieną dieną bus nepalyginamai sunkiau nei kitą. Kaip įveikti tokias krizines akimirkas? Visų pirma, reikėtų prisiminti, kodėl iš viso ėmėtės kažką keisti. Koks buvo jūsų tikslas? Ar momentinis pasitenkinimas, kurį patirsite sugrįžę prie senų įpročių, vertas slogučio ir gėdos jausmo, užplūsiančio dėl apleistų tikslų? Silpnumo epizodus atlaikyti taip pat gali padėti technologijos. Sujunkite savo Apple arba Android prietaisus į vientisas ekosistemas. Tai padarius, telefonai, planšetės, kompiuteriai ir išmanieji laikrodžiai nuolat keisis informacija, todėl priminimai apie darbinius arba asmeninius įsipareigojimus visada bus jums prieš akis, mažindami galimybę nuo jų pabėgti. Atsiminkite, kad nauji įpročiai prilips daug geriau, jeigu jų laikytis bus lengviau nei nesilaikyti.