Patarimai

Google turi konkurentų? Susipažinkite su rimčiausiais

2021 16 rugsėjo

Ko gero, nieko nenustebintumėme, pranešdami, kad Google yra pats populiariausias internetinis puslapis pasaulyje. Tiesą sakant, artimiausią persekiotoją jis lenkia net keturis kartus. Google tapo tokia reikšminga mūsų kasdienybės dalimi, kad žodis googlinti atsirado ir standartiniuose žodynuose. Šį paieškos variklį netgi galima pakankamai pagrįstai vadinti monopolininku. Šiuo metu Google priklauso apie 70 proc. visos rinkos. Jeigu ne draudimas veikti Kinijoje, ko gero, šis skaičius būtų dar didesnis. Net ir toks gigantas kaip Microsoft su savo Bing sistema rimčiau konkuruoti niekaip nesugeba. Ar tai reiškia, kad Google savo pozicijas įtvirtino kartą ir visiems laikams? Nebūtinai. Ir šis gigantas visgi turi šiokių tokių konkurentų – susipažinkime su jais iš arčiau. 

Ar reikia Google alternatyvų?

Kai du Stanfordo universiteto studentai, Sergey Brin ir Larry Page, savo bendrabučio kambariuose dirbo prie idėjos, vėliau virtusios Google paieškos varikliu, vargu ar jie patys nujautė, į ką ji galiausiai pavirs. 1997 m. startavęs jų kūrinys negrįžtamai pakeitė internetą. Paieškos sistemos egzistavo ir iki tol, bet nei viena iš jų nei iš tolo neprilygo Google, kuri labai greitai tapo absoliučiai dominuojančiu rinkos žaidėju. Jos kūrėjų užmanymas buvo paprastas. S.Brin ir L.Page pastebėjo, kad reklamos pajamos motyvuoja paieškos sistemos rezultatus kreipti ne į kokybės pusę. Google turėjo išspręsti šią problemą. Ir labai ilgai tai sėkmingai darė. Vis dėlto šiandien, žiūrėdami į paieškos rezultatus, kuriuose organiški laimėtojai paslepiami po reklamomis, tegalime paklausti: kas nutiko originaliajai misijai? Atsakymas paprastas. Google atrado tikrą aukso gyslą ir gana patogiai ją pamiršo. Štai dėl to ir atsiranda alternatyvos. Mažos kompanijos bando pasiūlyti paieškos variklius, kuriuose nebūtų manipuliuojama rezultatais, o visi žaistų pagal vienodas sąlygas. Tik štai svarbiausias klausimas: ar dar iš viso įmanoma konkuruoti su tokiu gigantu?

Privačių paieškos sistemų iškilimas

Privatumo galimybėmis išsiskiriančios Brave naršyklės vienas iš vadovų Josep Pujol Google yra palygines su internetine rinkliavos būdele. Jeigu norite, kad paieškos variklis jus mėgtų, privalote maksimaliai gerai prisitaikyti prie jo veikimo taisyklių arba tiesiogiai susimokėti. Google būtų klaidinga laikyti tik dar vienu internetiniu puslapiu. Absoliučiai daugumai žmonių tai yra pagrindinis prieigos prie informacijos šaltinis. Jeigu kažko nėra Google, ar tokia informacija iš viso egzistuoja? Štai čia ir galime pamatyti monopolijos problemą. Juk nelabai norėtumėte rinktis iš vieno telefono gamintojo ar vieno interneto plano. Kodėl tuomet nekvestionuojame tokio riboto paieškos sistemų pasirinkimo? Dėl to Brave komanda visai neseniai ir pristatė savo platformą. Kitaip nei Google, ji niekaip neprofiliuoja vartotojų ir nenaudoja jokių algoritmų, iškreipiančių paieškos rezultatus. Sistema privati, siūlo vartotojui labai tikslius anonimiškumo nustatymus ir nebando jums rodyti reklamos (yra papildomų sąlygų). Tik štai klausimas: ar tokia platforma gali veikti taip pat efektyviai?

Ar mokėtumėte už privačią paieškos sistemą?

Bent jau kol kas Brave paieškos sistema su Google konkuruoti niekaip negalėtų. Pastaroji tiesiog veikia nepalyginamai geriau. Žinoma, Brave gali teisintis tuo, kad jų platforma kol kas tebėra beta stadijoje ir ateityje veiks daug geriau. Tačiau tai įmanoma tik tuo atveju, jeigu į ją bus pakankamai investuojama. O pinigus Brave planuoja uždirbti dvejopai: pardavinėdama reklamas bei premium paskyras. Žodžiu, be reklamų, panašu, neišsiversime. Antra vertus, kita nepriklausoma platforma – Neeva – tiki, jog tai įmanoma. Su sąlyga, kad jūs sutiksite mokėti simbolinį mėnesinį mokestį. Neeva kūrėjai (buvę Google darbuotojai) laikosi požiūrio, kad reklamos neišvengiamai sugadina platformą. Kai tik jos atsiranda, kompanija gauna paskatą pakeisti strategiją iš nukreiptos į vartotoją į besikoncentruojančios į užsakovą. Vienintelė alternatyva – už savo privatumą susimokėti. Kita vertus, tokiu atveju jis tampa prabangos preke, kurią sau leisti toli gražu ne kiekvienas. Ar toks modelis nesukuria papildomų problemų ir klausimų?

Paieškos sistemos ir konkurencinės sąlygos

Neeva ir Brave toli gražu nėra pirmosios kompanijos, bandančios mesti iššūkį Google. Visgi net toks gigantas kaip Microsoft su savuoju Bing iki šiol Google monopolio praktiškai neįstengė net pajudinti. Google ne be reikalo moka milijardus tokioms kompanijoms kaip Apple ar Mozilla, idant jų naršyklėse būtent šis paieškos variklis būtų automatinis. Tai labai svarbu, nes įpročio galios jokiu būdu nereikėtų nuvertinti. Dauguma žmonių išbandyti kažką kito prisiruoštų tik dėl pastebimai didesnės pridėtinės vertės. Galų gale, ir pati Google paieškos sistema nelabai suinteresuota padėti jums surasti alternatyvų. Kokią pridėtinę vertę tokie mažieji jos konkurentai visgi gali suteikti? Tai vienareikšmiškai privatumas. Ir panašu, kad apie jį galvoja vis daugiau žmonių. Vienas rimčiausių Google konkurentų DuckDuckGo per pastaruosius metus išgyveno beprecedentį augimą. Kompanija skaičiuoja, kad aktyvių jos vartotojų skaičius padvigubėjo nuo 50 iki 100 mln. Jungtinėse Valstijose šiuo metu tai jau antra populiariausia paieškos sistema. Žinoma, atotrūktis tebėra milžiniškas, bet tai jau šiokia tokia pradžia. 

Ar Google išliks automatiniu pasirinkimu?

Skaitydami naujienas apie technologijų pasaulį, ko gero, reguliariai pamatysite terminą Big Five. Taip vadinamos pačios įtakingiausios kompanijos–gigantės: Microsoft, Apple, Facebook, Amazon ir Google. Visos jos turi ypatingai daug įtakos skaitmeninei erdvei, o tuo pačiu ir mūsų kasdieniams gyvenimams. Matant, kiek daug jo sričių vienaip ar kitaip kontroliuoja vos penkios kompanijos, gali visai pagrįstai pasidaryti šiek tiek nejauku. Daugiau įvairovės skaitmeninėje erdvėje, ko gero, praverstų mums visiems. Kita vertus, Didysis penketas tikrai nesuinteresuotas atiduoti savo pozicijų. Paieškos platformos – pats ryškiausias tokio elgesio pavyzdys. Pernai Google netgi pralaimėjo labai įdomų ieškinį Europos Sąjungoje. Ginčo esmė – kompanijos nenoras leisti Android vartotojams patiems pasirinkti automatinę paieškos sistemą. Dėl to paties klausimo šiuo metu bylinėjamasi ir Šiaurės Amerikoje. Ar tai reiškia, kad Google hegemonijai artėja galas? Vargu. Tačiau panašu, kad alternatyvą jos ieškantiems rasti turėtų tapti šiek tiek lengviau.