Gyvenimo būdas

Paaiškiname: Facebook ir Cambridge Analytica skandalas

2018-04-06

facebook_ir_cambridge_analytica_skandalas_facebookVisų mėgiamas ir mylimas Facebook išgyvena ne pačius geriausius laikus. Socialinio tinklo valdytojams gręsia ne vienas teisminis procesas tarptautiniu lygmeniu dėl netinkamo asmens duomenų tvarkymo. Gali būti, kad artimiausiu metu didžiausias socialinis tinklas turės kardinaliai pakeisti savo politiką vartotojų duomenų saugumo klausimu.

Ištakos – asmens duomenų apsaugos spragoje

Dar 2014 metų birželį, Kembridžo universiteto mokslininkas Aleksandras Koganas sukūrė „užkabinantį“ asmenybės testą, skirtą Facebook vartotojams. Norint atlikti šį testą, vartotojai turėjo savanoriškai suteikti programėlei prieigą prie savo profilio duomenų ir tik tada galėjo atsakyti į keletą klausimų. Testą atliko apie 270 000 tūkst. žmonių, tačiau dėka asmens duomenų apsaugos politikos spragos Facebook, programėlė gavo priėjimą ir prie testą atlikusių žmonių draugų informacijos. Informacija buvo kaupiama privačiame serveryje, vietoj to, kad atlikus testą ji iškart būtų ištrinama. Taip mokslininkui pavyko gauti apie 87 milijonų Facebook vartotojų duomenis, pastariesiems net neįtariant. Negana to, neseniai socialinio tinklo atstovai oficialiai pripažino, kad kita spraga tinklo paieškos sistemoje galėjo pasinaudoti ir kenkėjiški tretieji asmenys. Tad potencialiai nuo asmens duomenų pasisavinimo nukentėjusių paskyrų skaičius išauga iki beveik 2 milijardų. Būtent tiek vartotojų šiandien turi Facebook.

Juodosios politinių rinkimų technologijos

facebook_ir_cambridge_analytica_skandalas_pagrindinisIš sukauptų psichometrinių duomenų, kiekvienam vartotojui buvo sudarytas psichologinis portretas – pagal tai, ką jie mėgsta Facebook, kokia jų šeimyninė padėtis, politinės ar religinės pažiūros, išsilavinimas, darboviečių istorija ir pan. A. Koganas šiuos duomenis perdavė politinių konsultacijų įmonei „Cambridge Analytica“, kurią vėliau rinkimų kampanijai pasamdė Donaldo Trumpo rinkimų štabas. Manoma, kad būtent tai ir galėjo nulemti daug kam nepatikusią JAV prezidento rinkimų baigtį. Nes turėdama tokius duomenis, „Cambridge Analytica“ galėjo parinkti, kokias reklamas ir kokį turinį socialiniuose tinkluose reikia rodyti specialiai kiekvienam žmogui, norint paveikti jo nuomonę vienu ar kitu klausimu. Taip pat manoma, kad tokiu pat būdu buvo formuojama rinkėjų nuomonė prieš Brexit referendumą Jungtinėje Karalystėje.

Kokių priemonių imsis Facebook?

Facebook akcijų vertė po skandalo sumažėjo apie 50 milijardų JAV dolerių ir toliau mažėja. Socialiniame tinkle Twitter nepatenkinti vartotojai pasidalino grotažyme #DeleteFacebook (ištrink Facebook) daugiau nei 40 tūkst. kartų. O žinomi žmonės, tokie kaip programėlės WhatsApp bendrakūrėjas Brajanas Aktonas, paragino savo sekėjus ištrinti asmenines Facebook paskyras. Kiek tiksliai Facebook vartotojų tai padarė, pasakyti sunku. Kol kas Facebook atidžiai peržiūrinėja asmens duomenų apsaugos politiką ir skubiai taiso spragas. Socialinis tinklas ketina griežtai apriboti prieigą prie savo aplikacijų programinės sąsajos (API), kuria naudojantis, programėlių kūrėjai gali pasiekti vienokius ar kitokius vartotojų duomenis.

Štai keletas iš daugybės jau pradėtų įgyvendinti pokyčių:

  • Nuo šiol, tris ir ilgiau mėnesių nenaudojamos programėlės bus atjungiamos nuo Facebook paskyrų automatiškai;
  • Programėlės nebegalės reikalauti jautrios asmeninės informacijos (religinės, politinės pažiūros, draugų sąrašas ir pan.);
  • Instagram nebegalės rinkti ir saugoti kai kurių duomenų;
  • Facebook nebeleis savo sistemoje ieškoti žmonių pagal jų telefono numerį ar el. pašto adresą;
  • Programėlių kūrėjai neteks prieigos prie Facebook renginių informacijos (svečių sąrašai, jų bendri pomėgiai ir pan.)
  • Programėlės neteks prieigos prie Facebook grupių narių sąrašų ir kitos grupių informacijos.

Kokių priemonių gali imtis kiekvienas iš mūsų?

facebook_ir_cambridge_analytica_skandalas_analytica1Socialiniai tinklai pernelyg svarbūs mūsų kasdieniniame gyvenime, tad visiškas Facebook sugriūvimas dėl šio skandalo itin mažai tikėtinas. O iki kol oficialiai bus paskelbti aiškūs pokyčiai ir tolimesni žingsniai asmens duomenų apsaugos ir naudojimo Facebook politikoje, kiekvienas turėtų pagalvoti, kokį pėdsaką palieka internetinėje erdvėje. Niekada nesuteikite prieigos prie savo paskyros trečiųjų šalių programėlėms, o kurių nebenaudojate – atjunkite jų prieigą prie savo profilio. Tai galite padaryti peržiūrėję savo privatumo nustatymus Facebook. Neskelbkite jautrios asmeninės informacijos, gerai pagalvokite, ar tikrai reikia spausti „patinka“ vienoje ar kitoje paskyroje. Už nemokamus socialinius tinklus susimokame atskleisdami kai kuriuos duomenis apie save (gimimo data, lytis, miestas, „patinka“ ir pan.). Ir jūs galite tai sąmoningai kontroliuoti. Atsakingas naudojimasis socialiniais tinklais yra kiekvieno iš mūsų atsakomybė.

Sekite TELE2 inovacijų biuro naujienas ir sužinokite pirmieji, kaip atsakingai naudotis socialiniais tinklais.