Įrenginių apžvalgos

Devintoji konsolių karta: kaip ji keičia žaidimų industriją?

2022-05-02

2020 m. pabaiga žaidėjams buvo be galo reikšmingas laikotarpis. Būtent tada prekyboje pagaliau pasirodė dvi svarbiausios devintosios kartos konsolės: PlayStation 5 bei Xbox Series X/S. Visgi tuo metu vartotojai buvo skatinami dar šiek tiek palaukti. Naujos konsolių kartos ciklo pradžia yra gana kebli. Pirmus metus – visiškai natūralu – dar nėra tiek daug būtent jai sukurtų žaidimų. Tai nereiškia, kad trūksta ką žaisti! Paprasčiausiai didžiąją katalogo dalį dar sudaro žaidimai, skirti ir naujai, ir ankstesnei kartai. Jie tiesiog negali atskleisti viso konsolės potencialo. Vis dėlto, praėjus jau maždaug pusantrų metų, katalogas jau šiek tiek užsipildė. Žaidėjai vis akivaizdžiau atranda devintosios kartos pranašumus. Ką per šį laikotarpį spėjome pamatyti ir suprasti? Kaip devintoji konsolių karta keičia žaidimų industriją?

Kas priskiriama devintajai konsolių kartai?

Grubiai tariant, konsolių karta – kokybinis technologinis šuolis, suteikiantis šioms žaidimų sistemoms daugiau galios, pagerinantis grafines savybes, išplečiantis atmintį ir t. t. Jeigu asmeniniai kompiuteriai iš esmės yra skirtingų detalių visuma ir gali būti tobulinami po gabaliuką (ką daugybė žaidėjų visame pasaulyje labai sėkmingai ir daro), tai konsolė sukuriama kaip visuma. Taip, slenkant ciklui, gamintojas pristato vieną kitą patobulinimą, bet iš esmės Xbox One, pasirodęs 2014 m. pradžioje, nelabai kuo skyrėsi nuo to, kurį galėjote nusipirkti 2020 m. pradžioje. Konsolių kartos ciklas paprastai trunka maždaug 7–8 metus. Tarkime, tiek PlayStation 4, tiek Xbox One buvo išleisti 2013 m. pabaigoje. Kitaip tariant, konkuravo nuo pačių pradžių. Šią tvarką kiek griauna trečiasis ryškus žaidėjas – Nintendo Switch. Dienos šviesą jis išvydo dar 2017 m. Visgi, nepaisant skirtumo, jis vis tiek priskiriamas devintajai kartai. Logiškai mąstant, jo įpėdinis taps pirmuoju dešimtosios šaukliu. Netgi spekuliuojama, kad Nintendo Switch 2 pasirodyti gali šių metų pabaigoje arba kitų pradžioje. 

Devintosios kartos konsolių žaidimai

Kai diskutuojame apie žaidimų konsoles, pokalbį neišvengiamai pradedame nuo… pačių žaidimų. Kas iš tos technologinės ir inžinerinės pažangos, jeigu jos nėra kaip panaudoti? Konsolių gamintojai stengiasi turėti kuo daugiau žaidimų, kurie skirti tik jų produktui ir niekam kitam. Tokiu būdu neapsisprendusius žaidėjus galima efektyviau palenkti savo pusėn. Įdomu tai, kad skirtingos kompanijos netgi pasirenka savas strategijas. Tarkime, PlayStation gali girtis geresniais „pasakojimo“ tipo žaidimais (ypač priskiriamas AAA kategorijai). Xbox geriau sekasi su šaudyklėmis (Halo franšizė būtų pats geriausias pavyzdys). O Nintendo daugiausiai koncentruojasi į visai šeimai tinkamus žaidimus, nuotykių žanrą. Tuo pačiu Nintendo vien dėl labai ilgos istorijos, siekiančios jau bemaž keturis dešimtmečius, priklauso ir gana daug žinomiausių žaidimų franšizių. Čia tiesiog būtina paminėti ir Mario, ir Zelda, ir Pokemonus, ir Mario Kart. Kaip jau minėjome, PlayStation ir Xbox tikrai nenusileidžia. Tarp geriausių jų ekskliuzyvinių žaidimų būtina paminėti atitinkamai Marvel’s Spider Man Miles Morales, Sackboy: A Big Adventure bei Destruction AllStars, ir Forza Horizon 5, Halo Infinite bei Sable.

Devintosios kartos konsolių stream‘inimo paslaugos

Vienas ryškiausių konsolių evoliucijos bruožų, ypač gerai pastebimas devintojoje kartoje, neabejotinai yra jų skaitmenėjimas. Ką turime omenyje? Labai ilgai žaidimus pirkdavome fiziniu pavidalu – parduotuvėje gaudavome dėžutę su disku viduje. Toks modelis dar nedingo ir tebeturi tam tikrų privalumų, bet visgi nyksta. Tarkime PlayStation 5 ir Xbox Series X/S pigesnės versijos yra išskirtinai skaitmeninės. Labai svarbi ir kita paslauga – žaidimų stream‘inimas, kai žaidėjai perka ne pačius žaidimus, o prisijungimus prie jų bazės. Visos trys sistemos tam turi savas platformas. PlayStation Plus siūlo pluoštą naujų žaidimų, taip pat didelį katalogą senesnių, skirtų ankstesnėms konsolės versijoms. Nintendo Switch Online taiko labai panašų modelį. Tik katalogas čia dar didesnis. Žaisti galite tiek pačius seniausius retro žaidimus, tiek sukurtus legendinėms Sega Genesis bei Nintendo 64 sistemoms. Galų gale Xbox turi savo Game Pass. Ši platforma vadinama revoliucija žaidimų pasaulyje. Ne be reikalo – už gana nedidelį mėnesio mokestį gaunate galimybę laisvai rinktis iš nuolat atnaujinimo naujausių ir geriausių žaidimų katalogo. Maksimaliai gera investicija. 

Devintosios kartos konsolių pramoginės funkcijos

Konsolės nebėra tik konsolės. Gamintojai visomis išgalėmis stengiasi, kad jos taptų tikrais pramogų centrais, galinčiais gerokai daugiau nei vien leisti žaisti žaidimus. Kiekviena sistema siūlo vienokią ar kitokią video žiūrėjimo, muzikos klausymo bei naršymo internete funkciją. PlayStation 5 turi naują Home mygtuką, kuris, vietoj to, kad grubiuoju būdu ištrauktų jus iš žaidimo, iššaukia meniu, kur galėsite geriau organizuoti savo veiksmus – iš žaidimo režimo peršokti į Media ir, pavyzdžiui, patogiai įsijungti Netflix‘ą ar YouTube, o tada bet kada sugrįžti atgal. Labai panašiai veikia ir Xbox. Su juo taip pat galite žiūrėti filmus, naršyti po video stream‘inimo platformas. Abi platformos taip pat priima ir Blu-Ray diskus, tad gali pakeisti šio formato grotuvus. Nintendo Switch šiuo aspektu yra pats paprasčiausias. Jis turi kelias stream‘inimo programėles (visų svarbiausia – YouTube), bet savo funkcionalumu didžiosioms konsolėms neprilygsta. Kita vertus, į jas ir nesilygiuojama. Prioritetas teikiamas Nintendo Switch mobilumui.

Devintosios kartos konsolių valdymo pulteliai

Labai svarbus kiekvienos konsolės elementas – pultelis. Tiesą sakant, kiekvienoje kartoje įvykstančius jo pokyčius pastebime, ko gero, akivaizdžiausiai. Juk pultelį nuolat laikome rankose, kreipiame dėmesį į ergonomiškumą, funkcionalumą. PlayStation 5 jutiklis labiausiai išsiskiria vibracijomis. Jis sugeba tai daryti ypač niuansuotai, reaguodamas į tai, ką patiriate ir matote ekrane, taip kurdamas dar labiau įtraukiančią patirtį. Tą patį daro ir kai kurie mygtukai. Jie reaguoja į jūsų veikėjo veiksmus – pavyzdžiui, mygtuką spausti sunkiau, kai žaidime įtempinėjate lanką. Xbox toliau vadovaujasi požiūriu, kad nėra čia ko taisyti nesugedusių dalykų. Jų pultelis nuo seno garsėja ergonomiškumu, patogumu, maloniais mygtukais. Devintojoje kartoje viskas dar šiek tiek patobulinta, tad konsolės valdymas ypač intuityvus ir paprastas. Galų gale, Nintendo Switch naudoja visai kitokią taktiką. Ši konsolė turi du režimus. Sujungus visus elementus, platforma tampa mobilia, pultelis viso prietaiso dalimi. Sistemą prijungus prie televizoriaus, gauname du pultelius, kuriais taip pat galima ir dalintis – labai tinkamas formatas tokiems žaidimams kaip Mario Kart, labiau skirtiems žaisti su draugais.