Gyvenimo būdas

Tobulybės iliuzija: kaip Instagram sugadino keliavimą

2019-05-24

Tobulas peizažas, gražūs kūnai, baltutėlės šypsenos ir spinduliuote spinduliuojanti „gyvenimo pilnatvės“ nuotaika. Jūs puikiai žinote, apie ką mes čia. Apie jūsų Instagram feed’ą! Jame praleidus šiek tiek daugiau laiko, gali pasirodyti, kad visi jūsų pažįstami žmonės gyvena tiesiog tobulus gyvenimus. Visi išskyrus jus, savaime suprantama. Šis neadekvatumo jausmas stipriausiai jaučiamas atostogų sezono metu, kai jūsų sekamieji ima pozuoti pačiuose gražiausiuose pasaulio kampeliuose, mėgaudamiesi gyvenimo tobulumu, jums tuo tarpu nuolat tarpstant savoje rutinoje, o kažkur ir išvažiuojant, tai vis tiek susiduriate su nuotaiką laikinai sugadinančiomis problemomis. Tačiau galbūt blogai dėl to jaustis visai neverta, o tasai tobulumo jausmas tėra fikcija?
 

_1-6

Pradėkime nuo pačių pradžių. Kodėl žmonės iš viso pradėjo fotografuotis prie įžymių ar gražių vietų? Atrodytų, kvailas klausimas. Žinoma, kad tam, jog išsaugotų smagiausias bei įsimintiniausias savo atostogų akimirkas. Pizos bokštą pastumti bandantys turistai iš šono gal ir atrodo juokingai, bet jas jie darosi SAU, o ne kažkam kitam. Instagram eroje visa tai ėmė ir pasikeitė. Dabar atostogos jau daromos vardan visai kitų tikslų. Jos skirtos tam, kad padėtų susirinkti kuo daugiau sekėjų ir like’ų. Kitaip tariant, sociologai pastebi, kad žmonės vis dažniau kažkur lankosi nebe dėl paties apsilankymo, o dėl savotiško atsižymėjimo, pasigyrimo prieš savo auditoriją. O tam, kad galėtum tinkamai pasigirti, reikia tobulos nuotraukos, tobulo apšvietimo ir tobulo įvaizdžio. Tačiau tobulumas labai kaprizingas! Norimam rezultatui pasiekti dažnai reikia dešimčių ar net šimtų kadrų ir ilgų redagavimo valandų._2-31

Žinomos vietos tokiomis tapo ne be priežasties. Jos išsiskiria savo grožiu, didybe, istorine reikšme arba tiesiog yra unikalios ir keistos. Nieko keisto, jeigu jums norisi įsiamžinti jose. Žmonės tuo užsiėmė dar tada, kai Instagramo kūrėjai net nebuvo gimę. Kas pasikeitė? Ogi tai, kad dabar tos kelionių nuotraukos nugula ne šeimos, o internetiniuose nuotraukų albumuose.  Visų pirma, Instagrame. Jis jau tapo savotiška duomenų baze, kurioje galite rasti sąrašą vietų, kuriose jūs PRIVALOTE apsilankyti, jeigu nenorite jaustis neadekvačiais. Sociologai šį fenomeną vadina FOMO (fear of missing out). Jeigu visi lankosi kažkokioje vietoje ir pasidaro ten puikių nuotraukų, vadinasi, tą patį padaryti reikia ir jums. Tačiau tokiu atveju pati kelionė virsta savotišku darbų sąrašu. Visa jos sėkmė ima priklausyti nuo to, kiek punktų jame pavyko išbraukti. Ar tikrai norite tokių atostogų?_3-32

Prieš pora metų Instagram savo algoritme padarė labai svarbias korekcijas, kurių jūs gal net nepastebėjote. Kalba eina apie tai, kaip yra sudaromas jūsų naujienų feed’as. Instagram (visai kaip ir Facebook) naujienos pateikiamos  ne chronologiškai, o pagal populiarumą. Kitaip tariant, kuo daugiau like’ų jūs surenkate tuo aukščiau atsiduriate. Jums gal tai ypatingos reikšmės ir neturi, bet žmonės, kurie gyvena iš Instagramo, tiesiog iš kailio neriasi, stengdamiesi žūtbūt įtikti visagaliam algoritmui. Jie puikiai žino, kad daugiausiai dėmesio sulaukia epiškai atrodantys peizažai, ryškios saulėlydžio spalvos, garsios vietos (kuriose, pageidautina, tavo auditorija yra buvusi), balto smėlio paplūdimiai ir patrauklūs kūnai. Ir būtent influenseriai diktuoja socialinių tinklų madas, kurias vėliau kopijuoja eiliniai vartotojai. Kitaip tariant, visi tobulumo užkratas plinta tiesiog žaibišku greičiu. Jeigu padaryta nuotrauka neatitinka tam tikrų kriterijų, ar iš viso galite sau leisti ją publikuoti? Žinoma, kad ne!_4-27

Visa tai turi dar vieną labai svarbų šalutinį efektą. Ar pastebėjote, kad kelionių nuotraukos darosi vis labiau vienodesnės?  Jeigu taip, tai jūs tokie ne vieni. Viskas lyg ir logiška: egzistuoja sėkmingo post’o receptas, kurio laikydamasis sulauksi populiarumo. Tačiau, kai visi gamina taip pat, to darbo rezultatai būna praktiškai identiški. Kelionių nuotraukos turi žadinti vadinamąjį „wanderlust“ jausmą. Supraskite, „patyrimo geismą“. Arba dar kitaip vadinamą pavydą. Kodėl aš ne ten? Kodėl mano kelionės ne tokios įspūdingos? Kodėl aš ne toks patrauklus? Todėl net jeigu jautiesi, kad tavo patirtys toli gražu ne tokios įspūdingos, kaip sekamų Instagram žmonių, protingiausias žingsnis, kopijuojant kitų išbandytas technikas, apsimesti, kad iš tikrųjų ir tavo gyvenimas tobulas. Tokio elgesio tragikomišką absurdą nuostabiai perteikia puslapis „insta_repeat“, kurį šiek tiek ilgiau panaršę pradėsite abejoti ar šiuolaikiniame pasaulyje iš viso egzistuoja toks dalykas, kaip originalumas._5-25

Like’ų medžioklė ir vienodėjimo efektas savaime tarsi ir nėra kažkokia tragedija. Veikiau tiesiog liūdnoka tendencija. Visgi ji turi ir šiek tiek tamsesnę pusę, kuri – kaip dažnai būna – yra susijusi su pinigais. Kelionių verslas – tai milijardinė industrija, o influenseriai – pats geriausias rinkodaros įrankis, koks tik kada nors buvo išrastas. Jeigu kada susimąstėte, kaip jie gali sau leisti nuolat keliauti, tiesiog atidžiau nagrinėkite jų publikuojamą medžiagą ir atsakymas jus pats susiras. Viešbučiai ar įvairūs prekės ženklai jau seniai suprato, kad žmonės, kuriuos auditorija suvokia kaip „tokius pačius paprastus keliautojus“ yra patys geriausi reklamuotojai. Panašią išvadą padarė ir kelionių organizatoriai, norintys pramušti naują kryptį. Taip, reklama savaime nėra blogai, bet tik su sąlyga, kad neapsimeta kažkuo kitu. Deja, keliautojų Instagram profiliuose jos ribas atskirti vis sunkiau. Rezultatas: besimaskuojančių ir vienodai atrodančių reklamų jūra. Tačiau kokia alternatyva? Nežinia. Galbūt tiesiog, ilsintis nuo darbų, būtų labai naudinga pailsėti ir nuo Instagramo?