Socialiniai tinklai

Ar TikTok virsta globaliu kinų turgumi?

2022-05-16

TikTok – sparčiausiai augantis socialinis tinklas pasaulyje, kuris, anot prognozių, šiemet turėtų pasiekti pusantro milijardo vartotojų ribą. Platforma, be kurios jaunimas sunkiai įsivaizduoja gyvenimą, ir kurios daugelis trisdešimtmečių bei vyresnių paprasčiausiai nesupranta. Virtualus pasaulis, kuriame verslams, anot kai kurių rinkodaros specialistų, tiesiog privaloma būti, bet jeigu jų pačių paklaustumėte kodėl, vargu, ar sugebėtų suprantamai visai tai paaiškinti. Regis, TikTok vis dar tebėra laukiniai vakarai. Arba, tiksliau, bekraštės Vidurio Azijos stepės. Ir vis dėlto, panašu, kad mes kai ko tiesiog nepastebime. Kinijoje TikTok monetizacijos modelis jau pakankamai nusistovėjo. Tik laiko klausimas, kada jis ateis ir į Vakarus. Ar tai reiškia, kad TikTok virs globaliu kinų turgumi?

Dar šiek tiek TikTok istorijos

Apie TikTok fenomeną pastaraisiais metais prirašyta tiek straipsnių, kad sunku nebesikartoti. Tačiau šio socialinio tinklo praeitį būtina prisiminti, jeigu norime geriau suprasti jo dabartį ir ateitį. Socialinis tinklas paleistas ne taip ir seniai – 2016 m. Kinijoje, ir po poros metų likusiame pasaulyje. Koncepcija labai paprasta – vartotojai čia kelia trumpus video, trunkančius nuo 15 sekundžių iki 10 minučių, taip pat rengia gyvas transliacijas. Visa tai jūs turbūt jau ir taip puikiai žinote. Įdomiau gal tik tai, kad TikTok išsiskiria neįtikėtinai efektyviu rekomendacijų algoritmu. Dirbtinio intelekto sistema labai greitai supranta, kas jums patinka, koks turinys domina labiausiai. Jums net nereikia nieko daryti. Užtenka daugiau laiko praleisti prie vieno ar kito video. Tai bus įsidėmėta, o jūs gausite vis daugiau tokio turinio. Be to, TikTok srautas niekada nesibaigia. Programėlėje praleisti galite nors ir ištisą parą. Toks išvystytas algoritmas informacijai čia padeda plisti labai sparčiai. Koks nors tiktokeris išgarsėti gali tiesiogine žodžio prasme per naktį. Tačiau ne viskas taip jau paprasta. 

Pasaulio ir kūrybos tiktokizacija

TikTok yra puikus pavyzdys, kokią įtaką populiariajai kultūrai gali padaryti viena programėlė. Tikrai spėjote pastebėti, kad Instagram pastaraisiais metais ėmė ypač daug investuoti į Reels. YouTube sukūrė savuosius Shorts. Bandymai konkuruoti yra labai suprantami, bet kol kas ne visai sėkmingi. TikTok algoritmo genialumo atkartoti kol kas nepavyko niekam. Įdomu tai, kad pastarąjį išnaudoja ne tik patys vartotojai. TikTok‘as keičia ir muzikos industriją. Kaip žinia, daugelis socialiniame tinkle publikuojamų klipų turi muzikinį garso takelį. Jeigu nauja daina prilimpa prie kokios nors tendencijos, tampa memo dalimi, ji labai greitai tampa hitu. Tokiais pasiekimais gali pasigirti Tyga, Justin Bieber, Olivia Rodrigo ir daugybė kitų. Ne paslaptis, kad įrašų kompanijos labai stengiasi, kad jų klientų dainos atsirastų TikTok‘e. Dar įdomiau, kai tokiu būdu iššauna senos dainos. Vienas iš daugelio puikių pavyzdžių – Fleetwood Mac „Dreams“. Spotify netgi rasite ne vieną tokių dainų grojaraštį. Tačiau ką visa tai turi bendro su virtualaus turgaus sąvoka?

Kas yra Live Shopping on TikTok Shop

Visa tai svarbu dėl to, kad būtent algoritmai, sugebėjimas greitai sukurti savas įžymybes bei pritaikyti muzikinius kūrinius labai pasitarnauja naujam TikTok‘o monetizacijos modeliui. Jį kompanija pavadino Live Shopping on TikTok Shop. Produkto pavadinimas nelabai išmoningas, bet tuo pačiu labai tikslus ir viską paaiškinantis. Platforma suteikia galimybę gyvai pardavinėti savo produktus. Nieko čia stebuklingo ir ypač originalaus. Panašias gyvas transliacijas tikrai esate pastebėję Facebook‘e. Skirtumas tas, kad TikTok čia turi porą reikšmingų kozirių. Pirmasis – galimybė suvesti prekių ženklus su kūrėjais. Vienas ar kitas influenceris tokiu atveju tampa net ne ambasadoriumi, o tiesioginiu pardavėju. Antrasis koziris – tas pats TikTok algoritmas. Kaip jau spėjome pastebėti, kinų socialinis tinklas gali pasigirti neįtikėtinai efektyvia rekomendacijų sistema. Tai reiškia, kad prekių ženklams jis gali suteikti labai tikslią auditoriją, pasiekiant būtent tuos žmones, kurie savo ankstesniais veiksmais yra išsidavę, kad jiems patinka vienas ar kitas dalykas. Jeigu norisi daugiau sužinoti, kaip tai veikia, tereikia užmesti akį į pačią Kinijos rinką. 

Kinijos e. pardavėjai

Įdomu tai, kad Live Shopping on TikTok Shop modelisnaujesnis Vakarams. Kinijoje panašus veikimo principas, kai influenceris tiesiogiai pardavinėja rėmėjų prekes, yra labai paplitęs. Šiuo metu e. prekybos rinkos dydis šioje šalyje siekia apie tris trilijonus (!) JAV dolerių, ir tokia žinomų asmenybių veikla yra pakankamai reikšminga priežastis, kodėl buvo pasiekta tokių įspūdingų rezultatų. Trūksta įrodymų? Atkreipkite dėmesį į šiuos skaičius: Jungtinėse Valstijose socialinės prekybos (soc. tinkluose vykstanti e. prekyba) rinkos dydis pernai siekė 36,62 milijardus dolerių. Gana įspūdinga. Visgi šis skaičius atrodo tiesiog juokingai prieš kiniškus 351,65 milijardus. Kinams jau yra labai įprasta įvairias socialinių tinklų platformas naudoti pirkimams. Akivaizdu, kad ši tendencija vis sparčiau kelsis ir į Vakarus. Live Shopping on TikTok Shop yra tiesiog ankstyvoji kregždė. Šis socialinis tinklas siekia maksimaliai išnaudoti augimo sėkmę ir iš karto atsiimti savo pyrago dalį. Ar TikTok‘ui tai pavyks? O kodėl turėtų nepavykti? Visas sąlygas tam ši platforma turi. 

Pandemijos įtaka e. prekybai ir jos ateičiai

Apie globalinės pandemijos įtaką e. prekybai jau prirašyta daugybė straipsnių. Galime neabejoti, kad šiai temai nagrinėti bus pašvęsta ir daugybė mokslinių studijų, knygų. Užtenka paminėti tik tai, kad jeigu iki pandemijos pasaulinės e. prekybos apimtys kasmet augo po 14–17 proc., tai per pastaruosius metus augimas siekė 20–25 proc. Ir panašu, kad džino atgal į butelį nebesukišime. E. prekyba tikrai nesitrauks. Vartotojai jau spėjo įsitikinti jos patogumu, verslai prisitaikė, suprato, jog tai gali būti jų konkurencinis pranašumas. Kitaip tariant, vis aktualesnis taps prekės ženklų sugebėjimas pasiekti savo auditoriją ir pasiūlyti maksimaliai paprastą pirkimo modelį. Live Shopping on TikTok Shop tokiame kontekste atrodo kaip tiesiog tobulas produktas. Pusantro milijardo žmonių juk ir taip kasdien naršo po TikTok‘ą, vedžiojami labiausiai išvystyto algoritmo pasaulyje. Jeigu dar kokia įžymybė pasiūlys ką nors įsigyti… Panašu, kad aušta nauja e. prekybos pradžia.