Gyvenimo būdas

Programėlės padedančios tvarkytis su stresu

2020 gegužės 8

Aukštas gyvenimo tempas, nuolat besikeičiančios išorinės aplinkybės ir nežinojimas, kaip prie jų prisitaikyti, nerimas dėl ateities ir pan. Tai problemos, su kuriomis susiduria didelė dalis šiuolaikinių žmonių. Stresą mes kartas netgi priimame kaip duotybę. Lyg gyvenimas be jo net nelabai ir būtų įmanomas. Vis dėlto, „įprasta“ nėra lygu „normalu“. Stresas turi milžinišką šalutinį poveikį mūsų emocinei ir fizinei sveikatai. Ką jau kalbėti apie paprasčiausią pasitenkinimą gyvenimu. Tačiau besąlygiškai priimti streso visai nebūtina. Su juo kovoti gali padėti net ir iš pažiūros visai paprasti, kasdieniai įrankiai. Pristatome aplikacijas, padėsiančias jums tvarkytis su savo stresu.

Stresas: priežastys, faktai ir pasekmės

Šiuolaikinį pasaulį apėmusi streso ir nerimo krizė. Skamba gana dramatiškai, bet problema to reikalauja. Ji, beje, ypatingai jaučiama labiausiai išsivysčiusiose šalyse. Skamba keistai, bet priežastys labai logiškos. Tokiose vietose gyvenimas vyksta greitesniu tempu, o žmonės turi daugiau ir įvairesnių atsakomybių, o taip pat dažnai kenčia nuo FOMO. Pavyzdžiui, Jungtinėse Valstijose nuo vienokių ar kitokių nerimo sutrikimų kenčia kas trečias gyventojas. Šis skaudulys netgi sukūrė atskirą industriją – anti-stresinių žaislų bei daiktų pramonę. Fidget-spinner‘iai, įvairūs kamuoliukai, galvos masažuokliai ir t.t. yra geriausiai žinomi pavyzdžiai. Vieni jų veikia geriau, kiti blogiau, bet problemos iš esmės nesprendžia. O mums visiems tai labai brangiai kainuoja. Ne tik psichologiškai. JAV atlikta studija suskaičiavo, kad stresas (o tiksliau jo padariniai) šaliai kasmet atsieina 300 mlrd. dolerių.

Kaip aplikacijos gali padėti spręsti streso problemą?

Tačiau kuo čia dėtos aplikacijos? Argi jos su savo priminimais ir raginimas kaip tik neprisideda prie streso augimo? Čia reikia prisiminti, kad aplikacijos yra viso labo įrankis. Tai mes sprendžiame, kaip jas naudoti. Ir visas jų pluoštas kaip tik ir buvo sukurtas tam, kad padėtų mums mokytis nusiraminti, atsipalaiduoti, šiek tiek išvalyti protą. Įdomiausia tai, kad anti-streso aplikacijos naudoja tą patį principą, kurį pasitelkia ir tokios priklausomybę sukeliančios aplikacijos, kaip Tinder ar TikTok. Tai vadinamasis sužaidybinimas. Ryškios spalvos, paprasta ir smagi mechanika bei jausmas, kad kažką pasiekei (net jeigu tai ir ne tiesa) minėtosioms programėlėms padeda prikaustyti vartotoją, o štai anti-streso įrankiai tokiu pačiu būdu moko sutelkti dėmesį ir atsidėti atpalaiduojančiai veiklai. Jos veikia vadinamosios Kognityvinės elgesio terapijos (CBT) principu: žmogui pateikiama palyginti nedidelė problema, o šią įveikus, pereinama prie šiek tiek sunkesnės, taip pamažu auginant pasitikėjimą savimi.

Geriausios anti-streso aplikacijos

Žinoma, nukeliavę į Google Play ar AppStore rasite iš tiesų daugybę aplikacijų, žadančių, kad padės jums susitvarkyti su stresu. Toli gražu ne visos jos efektyvios. Kaip identifikuoti geriausias? Atsakymas paprastas: jos turėtų būti pagrįstos realiais moksliniais tyrimais. Kuo jose daugiau nuorodų į įvairias studijas ir straipsnius, tuo geriau. Štai trys, patenkančios į šią kategoriją. Jos nemokamos, bet jų viduje galėsite įsigyti papildomų turinių, už kurį patogiai susimokėsite kartu su Tele2 sąskaita.

SuperBetter

Ši aplikacija turi labai įdomią istoriją. Ją sukūrusi Jane McGonigal tai padarė visiškai dėl savęs. Varginama chroniško streso, savo galvoje ji sumąstė žaidimą „Jane the Concussion Slayer“ (taip, tai užuomina į „Buffy: Vampyrų žudikė“). Jo idėja buvo nugalėti blogiečius, kurie jai kėlė stresą ir tuo pačiu rinkti energijos taškus. Pavyzdžiui, į pirmąją kategoriją pateko ryškios šviesos ar stiprūs garsai, o į antrąją – pasivaikščiojimai ar ramūs pokalbiai. Toks paprastas mechanizmas jai labai padėjo kasdienybėje, tad kilo mintis idėja pasidalinti su visu pasauliu. Taip atsirado SuperBetter, kuriame jūs iš pradžių įsivardinate problemas, nuo kurių kenčiate. Žaidimas tuomet jas paverčia „misijomis“. Jos įvykdomos, atliekant mažesnes užduotis. Visa tai vyksta spalvingoje, raminančiai atrodančioje vartotojo paskyroje. SuperBetter puikia pramoga taps net ir nuo streso nekenčiantiems.

Personal Zen

Dar viena labai įdomi aplikacija, kurią sukūrė psichologijos profesorė Tracy Dennis-Tiwary. Personal Zen išsiskiria savo paprastu, bet tuo pačiu ir labai efektyviu veikimu, kuris netgi buvo įrodytas klinikiniais tyrimais. Aplikacija naudoja vieną terapijos rūšį – vadinamąją ABMT (kryptingo dėmesio modifikacijos terapija). Jos principas gana paprastas. Nuo streso ar nerimo kenčiantis žmogus yra linkęs užsikabinti už neigiamo požiūrio į pasaulį ir tiesiog atsisako pabandyti kažką pakeisti. Žinoma, toks elgesys tik dar labiau aštrina stresą. Personal Zen padeda ištrūkti iš šio užburto rato. Žaidimo mechanika atrodo taip: pilkame ekrane jūs matote du veidelius – teigiamą ir neigiamą. Jūsų tikslas yra sekti paskui pirmąjį ir ignoruoti antrąjį. Už tai būsite apdovanojami medaliais ir brangakmeniais, o tuo pačiu spalvinsite pilką aplinką. Elementaru, bet efektyvu. Toks paprastas žaidimas, kaip rodo tyrimai, padeda išlaikyti dėmesį ir mažinti stresą.

Waking Up

Meditaciją dažnai suvokiame kaip dvasinę veiklą ir instinktyviai norime ją palikti religinėms bendruomenėms. Vis dėlto, taip tikrai neverta daryto. Įvairiais tyrimais jau daugybę kartų įrodyta, kad ši veikla gali padėti spręsti daugybę dvasinių problemų. Reguliariai bent po 5-10 minučių medituojantys žmonės geriau tvarkosi su stresu ar depresiniais epizodais, kokybiškiau miega, intensyviau patiria džiaugsmą bei laimę. Žinoma, šios veiklos niekad neišbandžiusiems kyla labai daug klausimų ir abejonių, nuo ko pradėti. Waking Up bus tiesiog ideali pradžia. Ypač tiems, kurie nori mažiau sužaidybinimo elementų. Žinomo neuromoksliniko Sam Harris sukurta aplikacija meditacijos moko dvejopai. Viena vertus, ji siūlo praktinius užsiėmimus, kurie prasideda nuo labai paprasto, o laikui bėgant kompleksiškėja. Tuo pačiu galėsite plėsti ir savo teorines žinias apie praktinę išmintį, etiką ir pasaulio suvokimą.