Gyvenimo būdas

Angry Birds sukanka 10! Kaip šis žaidimas pakeitė pasaulį

2019 lapkričio 15

Gruodį sukanka dešimt metų, nuo pirmojo Angry Birds žaidimo pasirodymo. Tai vardas, kuris atpažįstamas praktiškai kiekvienam. Suomių kompanijos Rovio kūrinys ne tik sulaukė šimtų milijonų parsisiuntimų, bet ir daugybei žmonių tapo pirmąja pažintimi su mobiliaisiais žaidimais. Angry Birds į populiariąją kultūrą įsiveržė su tokia jėga, kad labai greitai užkariavo pačias įvairiausias jos sritis: parduotuvėse atsirado žaislai, rūbai, kuprinės ir kiti daiktai, gaminti gaivieji gėrimai (atsimenate Angry Birds kolą?), kurtos dainos, o galiausiai netgi pasirodė ir du filmai. Kuo gi ypatingi buvo šie žaidimai? Ką tokio stebuklingo darė Rovio, kad sugebėjo taip išpopuliarinti savo kūrinį? Dešimtmečio sukaktis – tai puiki proga prisiminti Angry Birds istoriją bei pasiaiškinti, kokie faktoriai lėmė kosminę šio žaidimo sėkmę.

Sena idėja – nauja forma


Žvelgiant atgal, darosi akivaizdu, kad Angry Birds istorija – tai klasikinis „tinkama idėja tinkamu laiku ir tinkamoje vietoje“ pavyzdys. Pats jo veikimo principas jau buvo kuo puikiausiai žinomas. Vadinamieji fizikiniai kompiuteriniai žaidimai populiarūs buvo dar dešimtojo dešimtmečio pradžioje. Jų idėja buvo labai paprasta: su katapulta akmenį iššauti tokiu kampu ir stiprumu, kad šis sugriautų tolumoje stovinčią sieną ar pilį. Angry Birds ją paprasčiausiai perkėlė į visiškai naują erdvę – išmaniuosius telefonus. 2009–aisiais iPhone jau buvo pakankamai išpopuliarėjęs, į varžybas įsitraukė ir kiti gamintojai. Pasirodė, kad išmanieji ir jų dideli, lietimams jautrūs ekranai tiesiog tobulai tinka tokių žaidimų mechanikai. Įtempti katapultas ir pasirinkti skriejimo kampą bei stiprumą be jokių treniruočių intuityviai sugebėdavo kiekvienas. Šalia to Rovio pridėjo ir dar vieną labai svarbią dedamąją – humorą. Angry Birds akimirksniu patraukdavo savo charizmatiškumu ir gera nuotaika.

Vaizdas ir spalvos


Senieji fizikiniai žaidimai atrodė siaubingai nuobodžiai. Paprastai jie būdavo grafiškai visiškai niekuo neišsiskiriantys. Ko gero, kūrėjai manydavo, kad tokių žaidimų esmė visai ne tame, kaip jie atrodo. Tuo tarpu Rovio pasirinko visiškai priešingą strategiją. Angry Birds kaip tik buvo pradėti kurti nuo personažų. Jų išvaizdai ir savybėms skirtas ypatingai didelis dėmesys. Rezultatas – veikėjai, kurie ypatingai lengvai atpažįstami ne vien iš išvaizdos, bet ir pagal tai, kaip jie juda, kokį efektą duoda. Kaip dienraščiui The Guardian yra pasakojęs Angry Birds dizaineris Jaakko Iisalo (tuo metu Rovio buvo labai maža studija, todėl visą žaidimo išvaizdą kūrė jis vienas) atspirties tašku tapo pulkelio piktų, aplinką naikinančių paukščių idėja. Anot jo, laikytasi principo, kad viskas turi būti labai paprasta ir minimalistiška, negalėjo būti jokio vizualinio triukšmo. Būtent todėl visi paukščiai buvo suapvalinti, kiekvienam parinkta charakteringa spalva. Kadangi pagrindinis veikėjas buvo raudonas, priešininkams (kiaulėms) parinkta deranti žalia spalva.

Žaidimo mechanika


Visgi dizainas – dar tik dalis žaidimo. Net ir spalvingiausia bei originaliausia išvaizda nebūtų galėjusi kompensuoti prastos, neįtraukiančios mechanikos. Šį aspektą Rovio irgi puikiai išpildė. Visų pirma, kaip paukščio paleidimo mechanizmas labai vykusiai pasirinkta šaudyklė, kurią buvo tiesiog smagu tampyti (čia reikėtų papildomai išskirti ir puikius žaidimo garso efektus). Kaip sako žaidimo kūrėjai, būtent jos idėja, galima sakyti, išjudino visą jo tobulinimo procesą. Jie taip pat labai daug laiko praleido ir dirbdami prie to, kaip, paukščiui jau atsitrenkus į konstrukciją, krenta atskiros jos dalys. Šio proceso stebėjimas turėjo teikti kuo daugiau pasitenkinimo. „Konstrukcijos negalėjo sugriūti pernelyg lengvai ar nuolat judėti. Taip pat iš pradžių ketinome rodyti šaudyklę ir pilį viename ekrane, bet tada supratome, kad didesnis atstumas ir ilgesnis skrydis žaidėjui skatina savotišką nekantravimą, jauduliuką, įtampą“, – apie pagrindinius Angry Birds žaidimo mechanikos principus pasakoja jo programuotojas Tuomo Lehtinen.

Kodėl Angry Birds toks užkabinantis?


Žaidimo kūrėjai prisimena, kad, kai žmonėms rodydavo ankstesnius savo žaidimus, reakcijos būdavo tiesiog „meh“. Tačiau, tik pradėję žaisti Angry Birds, jie nebenorėdavo paleisti telefono iš rankų. Kas ten juos taip užkabindavo? Žaidimo fenomeną analizuojantys psichologai išskiria keturias pagrindines jo sėkmės priežastis. Visų pirma, vartotojo sąsaja yra labai intuityvi, tad niekas neriboja žaidėjo impulsų. Antra, šūvio rezultatas labai karikatūriškai, išpūstas, pritraukiantis dėmesį. Trečia, kiekvieną kartą rezultatas yra unikaliai juokingas ir netikėtas. Galų gale, žaidimo mechanika remiasi „tikra fizika“, todėl, kažkuria prasme, jis mums atrodo logiškas – mes suprantame, ką padarėme gerai arba blogai. Labai svarbus ir anksčiau minėtas „ilgesnio skrydžio“ aspektas. „Kai paukštis paleidžiamas, smegenys kaipmat išskiria dopamino. Kadangi žaidimas dar ir labai paprastas, šis malonumas labai lengvai pasiekiamas. Rezultatai tarsi ir labai menki, bet teikiantys daug pasitenkinimo. Todėl žmogus šaudyklę tampo vėl ir vėl“, – analizuoja psichologas Michael Chorost.

Inovatyvus verslo modelis


Dar vienas svarbus Angry Birds sėkmės aspektas – inovatyvūs monetizacijos sprendimai. Žaidimas didžiąją dalį pinigų uždirbo visai ne iš tiesioginių ir aplikacijoje atliktų pirkimų, o iš vadinamojo „merchandise’ingo“ (įvairios atributikos pardavinėjimo). Angry Birds veikėjai labai greitai tapo pliušiniais žaislais, ėmė reklamuoti pačius įvairiausius produktus, pradedant oro linijomis ir baigiant Coca Cola. Rovio labai greitai suprato, jog „merchandise’ingas“ padeda žaidimui, o žaidimas – „merchandise’ingui“ (daugiau pastarojo – daugiau parsisiuntimų, daugiau parsisiuntimų – didesnis prekės ženklo žinomumas). Kaip kad dažnai ir būna, populiarumas gimdo daugiau populiarumo. Žmonės smalsūs padarai, tad natūralu, kad dažnas norėdavo įsitikinti, kuo gi ypatingas tas mobilusis žaidimas. Angry Birds taip išpopuliarėjo, kad netgi persikėlė į visiškai kitas medijas – virto serialais bei filmais. Galų gale, sėkmę puikiai iliustruoja ir tai, kad daugybėje visai nesusijusių filmų, serialų, laidų minėtas jo pavadinimas. Labai ilgai Angry Birds buvo tikrų tikriausias populiaraus mobiliojo žaidimo sinonimas. Kiek dar žaidimų galėtų tuo pasigirti.