Kita

Amazon ruošia dar vieną prekybos revoliuciją?

2020-10-28

Amazon įtaką prekybos evoliucijai būtų sunku pervertinti. Veiklą pradėjusi kaip nedidukė internetinė knygų parduotuvė, kompanija netrukus pradėjo augti taip sparčiai, kad šiandien jau tapo pačia didžiausia e. komercijos platforma pasaulyje, o jos įkūrėjas Jeff Bezos save gali vadinti turtingiausiu žmogumi pasaulyje. Apie Amazon sėkmės priežastis prirašyta daugybė straipsnių ir netgi knygų. Tačiau jas galima susumuoti keliais paprastais žodžiais: greitis, patogumas, paprastumas. Platforma tiesiog pademonstravo, jog pirkti internetu gali būti lengviau ir pigiau. Tačiau tuo pačiu Amazon niekada neužmigo ant laurų, niekada nenustojo inovuoti. Naujausia jos technologija – Amazon One – dabar žada sukelti revoliuciją ir tradicinėje prekyboje.

Amazon žingsnis į tradicinę prekybą

Du dešimtmečius Amazon buvo išskirtinai skaitmeninė kompanija. Visgi praėjusio dešimtmečio viduryje prasidėjo šiokie tokie eksperimentai. Jie visų pirma susiję su kompanijos noru pradėti veikti ir maisto prekybos srityje. Daugiausia dėmesio neabejotinai sulaukė Amazon Go idėja. Tai nedidelės parduotuvės, kuriose nėra kasų. Pirkėjas, įeidamas į jas, tiesiog nuskaito specialų kodą, o pinigai už išsineštas prekes iš jo banko sąskaitos nuskaičiuojami automatiškai. Dar didesnį žingsnį į priekį Amazon žengė 2017 m., kai nusipirko prekybos centrų tinklą Whole Foods. 13,5 mlrd. dolerių siekęs sandoris nustebino daugelį. Kam J. Bezosui prireikė tokio brangaus žaislo? Dabar, nuo šios investicijos praėjus trejiems metams, galime daug aiškiau suprasti strateginį Amazon mąstymą. Pasirodo, kompanija tradicinės prekybos srityje turi milžiniškų ambicijų.

Kas yra Amazon One?

Apie šias ambicijas visai neseniai prabilta išsamiau ir konkrečiau. Tai – Amazon One technologija. Jos tikslas – padėti žmonėms išvengti tos apsipirkimo proceso dalies, kurioje jaučiamės veltui gaištantys laiką – laukimo eilėje prie kasos. Amazon One – tai sprendimas, leidžiantis už pirkinius susimokėti tiesiog nuskaitant savo delną. Kompanija tvirtina, kad tokiu būdu žmogaus tapatybę galima patvirtinti taip pat greitai ir patikimai, kaip ir skenuojant veidą.  Nors iš pradžių Amazon One ir bus naudojama tik atsiskaitymams, akivaizdu, jog jos kūrėjai turi daugiau planų. Tikimasi, kad technologija gali būti naudojama ne tik apsipirkimui, bet ir kaip pakaitalas bilietams, raktams-kortelėms ir pan. Kitaip tariant, tai ne atsiskaitymo, o žmogaus tapatybės identifikavimo įrankis.

Kaip veikia Amazon One?

Amazon One veikimo principas labai paprastas. Ir netgi ne revoliucingai naujas. Žmogaus delnas, kaip priemonė tapatybei nustatyti, žinoma jau senokai. Tiesa, ji niekada nebuvo naudota taip masiškai, kaip tai siūlo daryti Amazon. Anot kompanijos, technologija geba perskaityti pačias smulkiausias delno linijas, ar po oda esančius kraujagyslių raštus. Tam naudojami specialūs infraraudonieji spinduliai. Pati Amazon One (bent jau kol kas) nieko nekainuoja. Žmogui užteks tiesiog nuskenuoti savo mokėjimo kortelę bei vieną arba abu delnus. Teigiama, kad sistema žmogų atpažįsta vos per kelias sekundes, ir net nereikia nieko fiziškai priliesti. Lyginant su veido atpažinimu, toks sprendimas turi šiokių tokių privalumų. Delnas gerokai „intymesnis“ nei veidas, akis ar piršto atspaudas. Pastaruosius galima vienu ar kitu būdu pavogti, o štai viso delno atvaizdo (ypač, kai fiksuojami ir kraujagyslių raštai) pasisavinti praktiškai neįmanoma.

Kam gali būti naudojama Amazon One

Prekyba ir atsiskaitymai už prekes yra tik pirmoji sritis, kurioje Amazon One bus panaudota. Bent jau taip planuoja patys jos kūrėjai. Technologijos potencialas iš tiesų gerokai didesnis. Iš esmės ji gali būti pritaikyta visur, kur tik reikalinga žmogaus identifikacija. Dar daugiau, ekspertai pažymi, kad Amazon One leistų prekybininkui surinkti dar daugiau ir vertingesnės informacijos apie žmogaus elgesį bei pirkimo įpročius. Internete tai daryti dabar gerokai lengviau, bet štai realioje parduotuvėje viskas ne taip paprasta. Klientas turi turėti lojalumo kortelę ir naudotis ja savanoriškai. Galų gale, ir šiuos duomenis dažnai valdo ne pati parduotuvė, o trečioji šalis. Amazon One siūlo sprendimą. Skenuodami delną, suteiktume gerokai daugiau informacijos apie tai ką, kiek ir kada perkame, o tai leistų sulaukti dar labiau personalizuotų pasiūlymų ir nuolaidų.

Ar verta patikėti savo delną Amazon?

Visgi Amazon One kelia dvejopus jausmus. Sistemos patogumas turi ir kitą pusę – abejones dėl saugumo. Daug kam kyla labai natūralus klausimas: ar jūs tikrai norite vienai kompanijai patikėti tiek daug informacijos apie save ir savo elgesį? Be to, visa ji bus saugoma ne kur kitur, o Amazon debesyje. Net jeigu ir ignoruosime elementarią grėsmę, jog šie duomenys vienu ar kitu būdu bus nutekinti, lieka daugybė etinių klausimų. Pavyzdžiui, ar tikrai dabar esamo teisinio reguliavimo pakanka tam, kad galėtume būti tikri, jog jie nebus panaudoti elementarioms manipuliacijoms? Toks nerimas nėra nepagrįstas. Taip, Apple skenuoja iPhone savininkų veidus, bet šie duomenys juk saugomi pačiame telefone, o ne debesyje. Kita problema – jeigu įprastus slaptažodžius galime pakeisti, tai delno nebepakeisime. Taigi, jeigu į jūsų paskyrą būtų įsilaužta, kaip reikėtų atsiimti duomenis? Apibendrinant, Amazon One skamba kaip be galo patogus įrankis, o jau vien tai, kad jį į rinką įvesti bando toks gigantas, leidžia manyti, kad jo įtaką prekybos pasaulis tikrai pajus. Vis dėlto, ar ji bus teigiama – tebėra atviras klausimas.